Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 116-135 of 414
-
Den färgblinda teaterundervisningen En intervjustudie av hur elever upplever sina möjligheter att diskutera och arbeta med begrepp som etnicitet och ras i teaterundervisning
(2021)Studien ämnar bidra till att skapa insyn i hur elever upplever att de får möjlighet att diskutera och arbeta med frågor kring begrepp som etnicitet och ras i teaterundervisning. Inför denna studie utfördes fokusgruppsintervjuer ... -
Femteklasselevers uppfattningar om fri läsning som klassrumsaktivitet
(2017)Studien har till syfte att presentera elevers uppfattningar om den fria läsningen i klassrummet och på vilket sätt lärare påverkar den sociala miljö som omgärdar den. Resultatet har samlats in genom parintervjuer med tio ... -
Film i gymnasieskolans svenskämne. En jämförande studie för läsåren 18/19 och 19/20
(2020)Då det i ämnesplanen till gymnasieskolans svenskämne tydligt uttrycks att film är ett innehåll som ska bearbetas på olika sätt, är syftet med föreliggande studie att bidra med kunskap om de filmer som gymnasieskolans ... -
Film i huvudrollen. Spelfilmens funktion i gymnasieskolans svenskundervisning - en intervjustudie
(2021)Berättande med rörlig bild dominerar idag unga människors fiktionskonsumtion och arbetet med ”film och andra medier” (Skolverket, 2011) är någonting som ingår i uppdraget för svensklärare på gymnasiet. I den här uppsatsen ... -
Finns den poesiintresserade lärarstudenten? En enkätundersökning om poesiintresset hos lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk
(2020)Syftet med föreliggande undersökning är att undersöka poesiintresset hos lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk. Detta görs genom en kvantitativ enkätundersökning där några hypoteser testas mot bakgrund av ... -
First Language Use in EFL Teaching in Sweden Teachers’ Use of and Beliefs about Language of Instruction
(2018)In the Swedish syllabus for English at the upper secondary level, it is explicitly mentioned that “English should as far as possible be conducted in English” (Skolverket, p. 1, 2011). The quote shows to which extent the ... -
Flerspråkighet som resurs. En kvalitativ studie av flerspråkiga gymnasieelevers inställning till flerspråkigheten i relation till svenskämnet
(2021)Föreliggande studie undersöker åtta flerspråkiga gymnasieelevers inställning till den egna flerspråkigheten. Eleverna läser sin andra kurs i svenska på gymnasiet. Syftet är att bidra med ökad kunskap om flerspråkiga elevers ... -
Foreign Language Anxiety vs Willingness to Communicate. A Qualitative Study on Swedish EFL Learners’ Perception of Language Anxiety in Correlation With Their WTC
(2023-06-20)This study aims to investigate the perceived levels of foreign language anxiety (FLA) among six English as a foreign language (EFL) learners and how their personal perceptions affect their willingness to communicate (WTC) ... -
”För godkänt ska studenten aktivt delta under seminariet och bidra till diskussionen.”
(2017)Titel: ”För godkänt ska samtliga studenter aktivt delta under seminariet och bidra till diskussionen.” Lärarutbildningens innehåll och upplägg Författare: Poyan Safari Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 ... -
Föräldrastöd i förskolan. En studie om hur förskollärare och specialpedagoger upplever föräldrastödjande insatser i förskolan
(2018)Abstract Syfte Utifrån våra erfarenheter som förskollärare har vi uppmärksammat att föräldrar som har barn i behov av särskilt stöd kan behöva stöttning i sin situation. Det betonar också förskolans läroplan i ett av sina ... -
Förmågan att berätta. Barns meningsskapande utifrån ett multimodalt perspektiv
(2017)För att kommunicera med varandra använder vi olika modaliteter. Dessa kan till exempel vara språk, bild, ljud eller gester. I dagens samhälle finns en uppfattning om att det skrivna språket är den viktigaste modaliteten, ... -
Förstå gymnasieelevers begreppsförståelse – Operationer med negativa tal
(2016)The purpose of this essay is to give insight to how teachers can increase their competence when it comes to understanding a pupil’s understanding. Therefore my two main questions are: How do upper secondary school students ... -
Från elev till ett ärende. En fallstudie av elevärendeprocessen.
(2017)Abstract Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva initieringsfasen i en skolas utvecklingsarbete kring en utvecklad elevhälsa. Vi tittar närmare på hur skolans hantering av elevärenden ser ut i nuläget, för att få en ... -
Från solidariskt kollektiv till individuell frihet? En idéanalys av skolans läroplaner Lgy70, Lpf93 och Gy11
(2019)I takt med att det svenska samhället under åttiotalet genomgått betydande förändringar har även skolans genomgått en betydande utveckling. Samhällsförändringarna under åttiotalet brukar förknippas med liberala men framförallt ... -
Frihet på tvären. En studie om hur tvärflöjtsläare i kulturskoaln konstruerar undervisningsinnehåll
(2018)Lärare i kulturskolan formar i hög grad sin undervisning. Vad undervisningen skall innehålla, och hur detta arbetas med är ofta upp till läraren själv. En frihet, eller inte? I avsaknad av styrdokument agerar ideologier, ... -
Fritidsengelskan och skolan. En studie om lärares uppfattningar
(2016)Syftet med denna studie är att undersöka hur medvetna ett antal grundskollärare är om elevers lärande av engelska på fritiden. I studien undersöks om lärarna märker av detta och i sådana fall om eller hur de reflekterar ... -
Det gäller att "klicka" med eleven. En intervjuundersökning om undervisningsformer i ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program.
(2016)Studien uppmärksammar olika undervisningsformer för ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program och problematiserar didaktiska konsekvenser. Syftet med studien var att i ljuset av sociokulturell lärandeteori, utveckla ... -
Går religion ihop med ämnet Idrott och hälsa? En kvalitativ studie om religionens påverkan i Göteborgs gymnasieskolors idrottsundervisning
(2018-09-21)Vi lever i dag i ett samhälle där många religioner möts. Inte minst i skolan är det viktigt att tänka på hur lärarna utformar och tillämpar sin undervisning utifrån elevers religiositet. Tidigare forskning tyder på att ... -
Ge mig ett språk så att jag kan förstå och berätta vad jag vill! En studie om Pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) och kommunikation och lärande
(2016)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter verktyget och metoden pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) erbjuder för kommunikation och lärande för två individer som läser enligt träningsskolans ...