”Jag försöker nog liksom att lära känna dem och hitta det som behövs för dem”: Intervjuer med grundskollärare om pedagogiska strategier för elever med autism ur ett inkluderande perspektiv
Abstract
Nyckelord: kunskapsutveckling, autism, inkludering, pedagogiska strategier, anpassningar, delaktighet, förhållningssätt, specialpedagogik.
Goda kunskaper om vad som stödjer elever med autism är av stor vikt i dagens skola. Enligt Skolinspektionen har skolpersonal för lite kunskap om de behov som elever med autism kan ha och ger dem därför inte det stöd de behöver trots att rätten för elever i behov av särskilt stöd har stärkts i 2010 års skollag. Enligt Salamancadeklarationen ska alla elever även kunna vara inkluderade, socialt, fysiskt och kunskapsmässigt, vilket innebär att det krävs extra anpassningar för elever i behov av stöd. Hur arbetar lärare som har lyckats ge elever med autism en lämplig undervisning i ett inkluderande perspektiv utifrån dessa förutsättningar? För att få mer kunskap om detta har fyra grundskollärare intervjuats om hur de arbetar med elever med autism samt vilka pedagogiska strategier de själva anser har varit mest effektiva. Metoden har varit semistrukturerad intervju och materialet har analyserats genom hermeneutisk tolkning. Resultatet kan förhoppningsvis tillföra aktuell praxisnära kunskap inom området, samt vara av intresse för lärare som vill ha mer kunskap om pedagogiska strategier som är effektiva för elever med autism. I studien framkom det att alla informanter betonade vikten av att bygga relationer och hade strategier för att lyckas med detta. Detta gällde både individuellt, mellan elever och med hela grupper. Samtliga informanter uppgav även att individualisering, en god struktur samt ett förebyggande arbete på organisationsnivå var viktiga förutsättningar för att lyckas i arbetet med elever med autism.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018Author
Bovin, Linnéa
Gustafsson, Joakim
Language
sv