Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 292-311 of 414
-
"Ogiltig frånvaro i våra hjärtan". En kvalitativ intervjustudie om frånvaro och dess betydelse för lärandet i teaterundervisning
(2019)Studiens syfte är att undersöka hur lärare och elever på gymnasiet upplever att individens frånvaro påverkar gruppen och lärandet i arbetet med en scenisk produktion. Följande frågeställningar har formulerats för arbetet: ... -
Olika förväntningar - olika undervisning
(2017)Detta examensarbete undersöker hur lärares förväntningar påverkar hur de resonerar kring och motiverar undervisningsupplägget för kursen samhällskunskap 1. Undersökningen har genomförts genom samtalsintervjuer med sammanlagt ... -
"Om något jag gör frivilligt skulle bli till skolarbete skulle jag förmodligen sluta gilla det". Fyra svensklärares och deras elevers attityder till läsundervisning i förhållande till elevers fritidsläsning
(2018)Throughout the last two centuries, the school’s relationship towards popular culture has varied. The school’s stance has differed from exclusion of popular culture to “vaccinate” against it and finally to include it in the ... -
Organisationens betydelse för kvalitet och likvärdighet i arbetet med särskilt stöd i förskolan. En fallstudie i två kommuner.
(2019)Nyckelord: Organisation, stödstrukturer, kvalitet, likvärdighet, särskilt stöd, systemteori. Abstract Syfte Syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer i två kommuner upplever arbetet med särskilt stöd, ... -
Ortodoxi eller pluralism
(2017)I denna uppsats undersöks samhällskunskapslärares examinationsuppgifter inom ämnesområdet samhällsekonomi, med avseende på vilket innehåll som erbjuds eleverna i dessa texter. Inom ekonomivetenskapen identifieras två ... -
Otydliga uppdrag på samma arena En kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagoger Otydliga uppdrag på samma arena En kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagoger Oty
(2017)Abstract Syftet: Syftet med studien var att undersöka vad som ingick i uppdragen för speciallärare med inriktning språk-, skriv-, och läsutveckling och specialpedagoger. Frågeställningar i studien var: Vad innehåller ... -
På elevernas planhalva -En kvalitativ intervjustudie som belyser högstadieelevers normföreställningar om ämnet Idrott och hälsa
(2020)I kursplanen för Idrott och hälsas står det beskrivet att elever förväntas kunna ta ställning till hur deras val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön. Ytterst lite ... -
Det pedagogiska mötet. En undersökning om formativ bedömning och lärande i kriminalvårdens vuxenutbildning
(2019)Uppsats/Examensarbete: 15av 90 hp Program och/eller kurs: SPP 610, Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Lars Rönnmark Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-274- ... -
Peer response on writing in a Swedish EFL classroom. A study from a student perspective
(2016)Peer response is a widely researched subject, however, research of it is lacking in the Swedish context, in spite of it being part of the Swedish curriculum for English (Skolverket, 2011a). It has proven to be beneficial ... -
Perceptions of Oral Communication in English: Newly Arrived Students at the Language Introduction Program in Sweden
(2018)In recent years, the reception of refugees in Sweden has contributed to multicultural classrooms in Sweden. Newly arrived students have different experiences of teaching since they originate from different countries and ... -
Det personliga uttrycket. En intervjustudie om musiklärares arbete med uttryck i instrumentalundervisning på gymnasiet.
(2019)Studien undersöker hur musiklärare som arbetar med instrumentalundervisning på gymnasiet förhåller sig till begreppet personligt uttryck i sin profession. Begreppet personligt uttryck återfinns i styrdokumenten för musikämnet ... -
Perspektiv på bedömningspraktiken – en kvalitativ studie om återkoppling på skriftliga uppgifter i historia
(2021)For the past 25 years, formative assessment has increasingly become the prevalent tool that teachers use to assess student learning. The purpose of formative assessment is to help and support students in their educational ... -
Podcasts as a Teaching Tool. A Qualitative Study on Upper Secondary Teachers’ Podcast-Use in the Swedish EFL Classroom to Teach Listening Comprehension
(2022-08-03)Due to increasing digitalization in educational settings as well as in society, requirements and demands on schools, teachers, and pedagogical tools have changed. One digital tool that has influenced the field of education ... -
PROBLEMLÖSNING I GYMNASIESKOLANS LÄROBÖCKER En kvantitativstudie om problemlösningens fördelning i fyra läroboksserier.
(2019)Abstract Title: Problem-solving in mathematics textbooks for upper secondary school Author: Tim Magnusson Essay/Examination paper: 15 hp Program and/or course: LAU395 Level: Second cycle Semester/year: Spring ... -
Programmering i skolmatematiken -Är funktionsbegreppet en definitionsfråga?
(2020)In 2018 the Swedish ministry of education presented a revision of the Swedish High School curriculum. Among the changes was the inclusion of programing as a tool for mathematical problem solving. After a few years of ... -
Rätten till kommunikation. En studie om övergången mellan gymnasiesärskolan och daglig verksamhet med fokus AKK
(2017)Abstract Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasiesärskolan och daglig verksamhet samarbetar gällande elevernas kommunikation och deras behov av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) vid övergången ... -
Reading Comprehension Tests in the ESL Classroom: Digital or Print?
(2024-06-11)This essay aims to investigate Swedish upper secondary school students’ reading comprehension of digital and printed tests as well as students’ perception of their own reading comprehension skills. The research questions ... -
Retoriskt lyssnande. En fallstudie om lyssnandets funktioner i fyra svensklärares rapporterade undervisning i gymnasieskolan
(2017)I föreliggande studie undersöks retorikens receptionsaspekt, lyssnandet, utifrån fyra gymnasielärares rapporterade svenskundervisning. Därtill granskas hur lyssnandet uttrycks explicit i läroplaner utifrån ett historisk ... -
Roller och mekanismer för skolutveckling. En fallstudie av erfarenheter på två skolor.
(2016)Nyckelord: skolutveckling, specialpedagog, generativa mekanismer, kapacitetsupplevelse, meningsskapande Abstract Syfte: Studiens syfte har varit att dels undersöka hur rektorer, förstelärare och medarbetare i elevhälsan ...