Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 101-120 of 556
-
E-postkultur i organisationer - En potentiell utvecklingsmöjlighet för individen?
(2016-01-22)Syfte: Syftet med studien är att undersöka om e-postkulturen i en organisation är en potentiell arena för kunskapsbildning. Teori: Studien har teoretisk ansats i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Resultatet diskuteras ... -
Effekter av handledning Pedagogers upplevelser och erfarenheter av specialpedagogisk handledning
(2015-11-28)Bakgrund: I denna studie har vi undersökt hur specialpedagogisk handledning görs och vilka effekter den kan tänkas bidra med i skolpraktiken ur ett pedagogperspektiv. Tidigare forskning har visat att det finns kopplingar ... -
Elev och mamma - en studie från gymnasiesärskolan
(2012-06-01)Syfte: Inom ramen för studien är syftet att få en ökad förståelse för hur en ung mamma i gymnasiesärskolan upplever sin skolgång. Teori: Studien använder sig av teori och ansats från livsvärldsfenomenologin. Med ... -
Elevassistent eller elevassistent?
(2021-06-21)Syftet med denna studie är att synliggöra elevassistentens arbetsuppgifter, hur ofta de utförs och eventuella skillnader i frekvens mellan grundsärskolans två kursplaner samt hur viktig relationen till specialläraren ... -
Elever i åtgärdsprogram i årskurs 3 och 6 i en textanalys
(2014-04-24)Syfte: Syftet är att söka svar hur åtgärdsprogrammen ser ut i årskurs tre och sex utifrån frågeställningarna: • Vilka ämnen/problemområden behandlas? • Vilka åtgärder föreslås? • Vem/vilka är ansvariga för att åtgärderna ... -
Elever i gränslandet mellan normal och svag begåvning. En diskursanalytisk studie av åtgärdsprogram
(2014-05-06)Syfte: Syftet med studien är att i åtgärdsprogram undersöka hur specialpedagoger dokumenterar och synliggör de elever som finns i gränsområdet av normal och svag begåvning. Metod: Studien är en kvalitativ textanalys ... -
Elever i läs- och skrivsvårigheter Grundskollärares resonemang kring skolans kompensatoriska uppdrag – en vinjettstudie
(2020-02-26)Läsning och skrivning är centrala färdigheter som elever behöver genom hela sin skolgång, i sitt framtida yrkesliv och för sin egen personliga utveckling. Svårigheter med läsning och skrivning kan få negativa följder som ... -
Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6
(2022-11-28)Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har ... -
Elever med behov av särskild skolform Hur diskurser i nationella styrdokument positionerar subjektet elev med utvecklingsstörning
(2015-11-10)Syfte: Studien syfte är att granska subjektspositioner för elever med utvecklingsstörning i grundsärskolans och gymnasiesärskolans läroplaner samt att granska hur talet om kunskap och kunskapsformer ser ut i läroplanstexterna ... -
Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin
(2020-03-04)Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers ... -
Elever med dyslexi berättar om sina erfarenheter och upplevelser av att skriva
(2020-01-15)Syftet med studien är att undersöka hur nio elever med dyslexi upplever sitt skrivande i relation till de stöd och de extra anpassningar som finns dokumenterat kring eleverna kopplat till skrivande. Vi har använt oss av ... -
Elever och läsförståelse. En studie om hur lärare resonerar om och i praktiken arbetar med elevers läsförståelse
(2014-09-04)Sammanfattning: Syfte: Syftet var att studera hur lärare resonerar om och hur de i praktiken arbetar med elevers läsförståelse. Detta syfte delas upp i tre olika frågeställningar: -‐ I vad mån tar lärarna hänsyn till ... -
Elevers åtgärder i text. En diskursanalys av åtgärdsprogram
(2014-04-14)Syfte: Syftet med studien är att lyfta fram de åtgärder som skrivs fram i grundskolans åtgärdsprogram samt att identifiera vilka diskurser som råder i texterna. Syftet är också att studera detta utifrån ett genusperspektiv ... -
Elevers erfarenheter av och uppfattningar om läsning och läsningens betydelse i skolan
(2014-03-27)Syfte Syftet är att studera elevers uppfattningar om läsning och läsundervisningens betydelse i skolan. • Vilka faktorer i hem och skola påverkar, enligt eleverna, deras läsutveckling? • Hur ser eleverna på sig själva ... -
Elevers lärande av positionssystemet En studie av undervisning i årskurs 3-4
(2015-11-28)Bakgrund och Syfte: I ett pressmeddelande våren 2014 meddelade Skolverket om svenska elevers låga resultat i matematik. Det finns flera anledningar till elevernas låga resultat. Förståelsen för positionssystemets uppbyggnad ... -
Elevers resonemang kring sin upplevda matematikängslan
(2020-04-15)Matematikängslan har uppmärksammats mer internationellt än nationellt. De studier som vi tagit del av har undersökt äldre elevers matematikängslan och empirin har främst baserats på kvantitativa metoder. Därför ville vi ... -
Elevers svårigheter och missuppfattningar i aritmetik i åk
(2012-11-22)Syfte: Syftet med studien var att undersöka elevernas strategier samt eventuella svårigheter och missuppfattningar med avseende på aritmetikkunskaper i åk 7 på en högstadieskola. Teoretisk referensram: Studien tar ... -
Elevers tankar om läsning av skönlitteratur. En kvalitativ studie av elever i gymnasiesärskolan
(2015-06-02)Syfte Studiens syfte är att undersöka vad elever i gymnasiesärskolan har för uppfattning om läsning av skönlitteratur. Centrala frågeställningar är: o Vad kan påverka valet av en skönlitterär bok? Titel, ev. ... -
Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg
(2012-09-27)Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar ... -
Elevers upplevelser av grundskolans särskilda stöd i no-ämnena
(2012-11-27)Syfte Studiens syfte är att få kunskap om hur ungdomar som får någon form av särskilt stöd i no-ämnena, upplever skolans stödinsatser. Studien söker svar på följande frågor: • Vilket särskilt stöd upplever elever i år ...