Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
Browse by
Collections in this community
Recent Submissions
-
KAN FLER LÄRA SIG MER? En studie om förändrad undervisning av andragradsfunktioner och andragradsekvationer i gymnasiekursen Ma2b
(2024-11-18)Aim: The aim of this master's thesis is to investigate whether changing the order of mathe matical content within the mathematical knowledge included in the course Ma2b could contribute towards improving students’ way ... -
Similarities and differences in how social science university students in Sweden - Discerning the concepts of biocentrism and non/anthropocentrism in ESD
(2024-10-04)Aim: This research study aims to explore the similarities and differences among social science university students in Sweden about the different ways of discerning the concepts of biocentrism and non/anthropocentrism ... -
Teachers´ perceptions of education for sustainable development in Swiss schools - A qualitative study on the perspectives on and handlings of demands, resources and motivation
(2024-10-04)Aim: When it comes to Education for Sustainable Development, different actors in education have certain responsibilities. Regarding teachers, not only internal prerequisites such as knowledge, motivation, or attitudes, ... -
BILD OCH MATEMATIK – TVÅ KREATIVA ÄMNEN. Om interdisciplinära samarbeten i gymnasieskolans estetiska program
(2024-09-27)This study aims to provide a comprehensive understanding of interdisciplinary collaborations between Art and Mathematics within the Arts program at the upper secondary school level. Grounded in sociocultural theory, ... -
Cultivating sustainable development mindsets - A comparative analysis of collaborative experiential learning in business education
(2024-09-24)Aim: This study aims to investigate how business students at the bachelor and master's levels, specifically from Karlstad Business School and the School of Business, Economics, and Law at Gothenburg University, perceive ... -
KULTURELL (UT)BILDNING - En intervjustudie med kulturskollärare
(2024-09-20)Aim: During the last decade, the School of Modern Arts (SoMA) has gone through major changes. To adapt to societal changes and municipal wishes, it has opened its doors to more students, more subjects, and perhaps also ... -
Teaching English or Englishes? Scandinavian Upper Secondary School Teachers’ Attitudes Toward Including World Englishes in the EFL Classroom
(2024-08-07)The development of new linguistic varieties of English known as World Englishes has resulted in English teachers around the world disagreeing on whether English should be taught with a pluricentric approach or if focus ... -
Samisk frånvaro i religionskunskap. En kritisk diskursanalys av läromedel med postkolonialt perspektiv
(2024-08-06)Samer möter dagligen fördomar och okunskap vilket är något som kan förebyggas om samhället och skolan inkluderar kunskap om dem och förmedlar samiska perspektiv i undervisningen. Denna studie vill med en postkolonial teori ... -
Lärares utbildning, undervisning och vetskap om vad elever i grundskolan möter för sexuellt innehåll på internet och sociala medier
(2024-08-05)Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer undersöka tolv lärares vetskap om vad barn och ungdomar möter för sexuellt innehåll på internet och sociala medier samt lärarnas undervisning och utbildning kopplat ... -
Lärares förhållningssätt till livsfrågor och etik i undervisningen
(2024-08-05)Syftet med studien är att kartlägga SO-lärares förhållningssätt för undervisning om livsfrågor och etik. I studien klargörs lärares åsikter och argument om livsfrågor och etik. Resultatet visar att respondenterna upplever ... -
Den tidiga skrivundervisningen
(2024-08-05)This study aims to investigate how licensed primary school teachers conduct writing instruction in their classes and why they work in that way. The study also aims to examine what these teachers think about analog and ... -
”Prata om hur jobbigt det är och hur verkligheten kan se ut” – En kvalitativ studie om lärarstudenters berättelser om sina VFU-upplevelser
(2024-07-01)Denna studie har syftat till att utforska hur lärarstudenter beskriver den verksamhetsförlagda (VFU) praktiken både som undervisningsmoment och praktik, samt lärarstudenternas beskriv-ning av sina upplevelser av skolan som ... -
Ovillkorlig lydnad: Uppfostran och disciplin för folkskolan och läroverken, 1842-1955
(2024-07-01)Syftet med den här studien är att undersöka hur styrdokument för folkskolan och läroverken skiljer sig i synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder mot elever, perioden 1842-1955, samt hur denna ... -
Teachers´ emotions towards education for sustainable development influence on implementation in formal teaching in southern German states
(2024-06-19)Aim: The aim of this study was to gain insights into the emotions that teachers expect when they want to incorporate ESD into teaching and which of these emotions have an influence on the intention to implement ESD in the ... -
Three "Powerfuls" for the sustainability curriculum in higher education: Investigating empowering knowledge for sustainability students
(2024-06-19)Aim: The aim of this research is to define theoretical/conceptual and practical knowledge from different disciplines and sustainability as an academic field, that has the potential to empower students to influence the ... -
Varför ska vi läsa historia i gymnasiet? En samtalsintervjuundersökning om lärares syn på historiemedvetande
(2024-06-18)The purpose of this essay deals with how teachers see the role of the history subject in upper secondary school against the background of the expectations and requirements of the governing documents. The defined questions ... -
Lärarperspektiv på flerspråkig undervisning: En kvalitativ studie av erfarna engelsklärare
(2024-06-18)Studien fokuserar på att undersöka och förstå engelskalärarnas upplevelser av att undervisa i ett flerspråkigt klassrum samt identifiera de utmaningar och möjligheter de möter i denna miljö, inklusive vilka strategier och ... -
Kommunikationen mellan hem och skola samt dess påverkan på högstadieelever – Utifrån lärares perspektiv på en mångkulturell skola
(2024-06-14)Syftet med denna studie är att undersöka kommunikationen mellan lärare och vårdnadshavare på en mångkulturell skola och hur lärarna uppfattar att detta påverkar eleverna. Detta kommer att undersökas utifrån åtta högstadielärares ... -
“Jag kan orden men jag vet inte när jag ska använda dem” - Muntliga kommunikativa aktiviteter i spanskundervisning
(2024-06-10)Kursplanen för moderna språk ska erbjuda eleverna möjligheter att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga. Trots detta har forskning identifierat markanta brister i elevernas muntliga kommunikationsförmåga i spanska ... -
Att bryta tystnaden: kommunikation i matematikklassrummet
(2024-06-05)The purpose of this study is to investigate how teachers approach communication in their mathematics instruction. The communication involves concepts such as teachers' mathematical language, incorrect answers, and various ...