Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv
Formative assessment from a student perspective
Abstract
Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers
lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa
bedömningen och hur verktyget används av olika lärare i olika klassrum och får en påverkan
på elever. Detta kommer i studien att undersökas närmare sett ur elevers perspektiv. Syftet med
studien är således att undersöka gymnasieelevers upplevelse och förståelse av formativ
bedömning, särskilt med avseende på upplevelse av stress. Undersökningen har gjorts utifrån
följande frågeställningar: Hur resonerar gymnasielever kring sina upplevelser av löpande
återkoppling i klassrummet med fokus på möjligheter till lärande? Hur skiljer sig upplevelsen
av bedömning och feedback åt mellan olika lärare? Hur resonerar elever kring betygskriterier
och kunskapsmål, hur väl känner de till dem och hur påverkar de eleven i sitt lärande och i sin
skolsituation kopplat till bedömning? Vilka känslor resonerar elever kring när de tänker på
bedömning?
Det är en kvalitativ studie gjord på en gymnasieskola i en större svensk stad. Fem
semistrukturerade intervjuer har genomförts. Intervjuerna har transkriberats, tematiserats och
analyserats i förhållande till, för studien, centrala begrepp som fungerat som ett teoretiskt
ramverk. Resultatet delades in i fyra huvudkategorier; motivation, feedbackstörande faktorer,
feedback som fungerar och relationer gör skillnad. Studien visar att eleverna vill ha formativ
bedömning under själva lärandeprocessen och inte efteråt. Den måste vara helt skild från
uppgifter som betygssätts för att fungera. Vidare lyfts det fram att den formativa bedömningen
behöver vara mer konkret och balanseras mellan det som kan förbättras och det som redan är
bra. En slutsats är att relationen mellan lärare och elev är en nyckel för att den formativa
bedömningen ska ha förutsättning att fungera på ett bra sätt.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-07-05Author
Lundström, Maria
Parkman, Jonas
Keywords
Formativ bedömning, Feedbackskymmande faktorer, Bedömningsrelaterad stress, Elevperspektiv, Bedömningsparadigmet
Language
swe