Vad säger lärarna på twitter? En diskursanalys om anledningarna bakom och utsikterna för lärares politiska aktivism
What do the teachers actually say on Twitter? A discourse analysis about the reasons behind and the prospects for teachers’ political activism
Abstract
Studien undersöker vad det är som får lärarna att frångå den traditionella tjänstemannarollen
för att bedriva aktivism på Twitter. För att gå till botten med frågan kommer de senaste
decenniernas skolreformer att utforskas såväl som hur lärarens tjänstemannaroll har påverkats
av dessa reformer. Med netnografi som metod kommer Carol Lee Bacchis problemanalys att
användas för att med hjälp av hur lärarna upplever konsekvenserna av politikens
implementering förstå de underliggande antaganden som motiverat reformerna och även dess
implikationer. För att svara på frågan om lärarnas utsikter om att framgångsrikt kunna påverka
skolutvecklingen i den riktning de önskar kommer Lena Martinsson och Eva Reimers
analytiska begrepp politisk subjektivitet användas för att se hur lärarna framställer sin position
och hur problemen de upplever gestaltar sig på Twitter.
Analysens resultat visar, bland annat, att lärarna är påtagligt kringskurna i sin professionella
roll vilket förhindrar dem att utföra sitt arbete i enlighet med de ideal som deras erfarenhet och
utbildning dikterar. Andra intressen såsom en managementkultur som karakteriseras av en
misstro mot professionen, ett marknadsintresse som förbiser elevens bästa och resulterar i en
betygsinflation, en kunskapssyn som de anser misslyckas i att förmedla den kunskap som
eleverna behöver samt elevers och vårdnadshavares stärkta makt visavi lärarens inkräktar
sammantaget så pass i deras yrkesutövning att det resulterar i ett outhärdligt tillstånd som manar
dem till handling. Studien visar också på att insikten av att skoleleverna inte har gynnats av
skolreformerna är vad som utgör drivkraften som får lärarna att agera men att splittringen av
lärarkåren och avsaknaden av en tydlig alternativ vision försvårar deras möjligheter att påverka
den politiska utvecklingen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-04-08Author
Eriksson, Åsa Charlotte
Keywords
Bacchi
politisk subjektivitet
tjänstemannarollen
Twitter
skolreformer
Language
swe