Högpresterande unga kvinnors upplevelse av stress på gymnasiet
High-performing young women's experience of stress in upper secondary school
Abstract
Denna kvalitativa studie undersökte upplevelsen av stress hos unga
kvinnor som studerar på gymnasium med höga antagningspoäng.
Tidigare studier har haft fokus på kvantitativ forskning, vilket denna
studie komplementerar med kvalitativa semistrukturerade intervjuer
med fokus på den enskilda upplevelsen. Tematisk analys användes
för att analysera materialet och visade sex huvudteman relaterade till
stress. 1) Skolpolitiken, 2) Mitt ansvar “lyckas”, 3) Lärarens roll, 4)
Social broms och gas, 5) Stressen som norm och 6) Studier och
fritiden. Studiens resultat visar att respondenternas stress är kopplat
till faktorer som kan härledas till främst politik, lärarens sätt att
utföra sitt arbete, normer, värderingar och grupprocesser.
Respondenternas välmående relateras till främst ansvarstagande och
beskrivs i yttringar av fysiska och psykiska symptom. Resultatet är i
linje med tidigare forskning kring stress men skiljer sig från tidigare
studier i att det är ett samlat resultat av olika faktorer som samspelar
för en specifik grupp som annars återfinns i främst kvantitativa data.
Förståelsen för denna grupp elever ses här ur ett helhetsperspektiv.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-08-29Author
Wallius, Sandra
Östman, Elias
Keywords
Stress, Högpresterande, KASAM, High stakes grades, Ekologisk systemteori, Emotionsteori, Skolpolitik
Language
swe