Magisteruppsatser (IDPP)
Browse by
Recent Submissions
-
Lärares utbildning, undervisning och vetskap om vad elever i grundskolan möter för sexuellt innehåll på internet och sociala medier
(2024-08-05)Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer undersöka tolv lärares vetskap om vad barn och ungdomar möter för sexuellt innehåll på internet och sociala medier samt lärarnas undervisning och utbildning kopplat ... -
Lärares förhållningssätt till livsfrågor och etik i undervisningen
(2024-08-05)Syftet med studien är att kartlägga SO-lärares förhållningssätt för undervisning om livsfrågor och etik. I studien klargörs lärares åsikter och argument om livsfrågor och etik. Resultatet visar att respondenterna upplever ... -
Den tidiga skrivundervisningen
(2024-08-05)This study aims to investigate how licensed primary school teachers conduct writing instruction in their classes and why they work in that way. The study also aims to examine what these teachers think about analog and ... -
Att bryta tystnaden: kommunikation i matematikklassrummet
(2024-06-05)The purpose of this study is to investigate how teachers approach communication in their mathematics instruction. The communication involves concepts such as teachers' mathematical language, incorrect answers, and various ... -
Analoga och digitala verktyg i svenskämnets skrivundervisning
(2024-05-30)The purpose of this study is to investigate how twelve middle school teachers use educational tools and what influences their choice of educational tools in Swedish language writing instruction. To answer this purpose, ... -
Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.
(2024-02-09)Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning ... -
Vägen mot en likvärdig och stärkt sexualundervisning - Lärares perspektiv på det nya läroplansändringarna gällande sexualitet, samtycke och relationer i årskurs F-3
(2023-01-18)Det sker läroplansändringar inför 2022 gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer där årskurserna F-3 blir berörda. Syftet med följande studie är därför att undersöka hur grundskolelärare ... -
Lärares förebyggande arbete mot mobbning
(2022-12-14)Uppsatsen handlar om det förebyggande arbetet mot mobbning i skolan. Syftet är därmed att belysa hur några lärare engagerar sig i och förebygger mobbning i skolan. För att nå syftet ställs följande frågor ... -
Formativ bedömning – lättare sagt än gjort?
(2022-09-26)Begreppet formativ bedömning är inte explicitgjort i den svenska läroplanen för grundskolan, men det är samtidigt något som lärare förväntas att arbeta med. Syftet med studien var att ta reda på hur fyra mellanstadielärare ... -
Lärares uppfattningar om elevers användning av engelska utanför skolan och dess inverkan på undervisningen – en kvalitativ enkätundersökning
(2022-09-14)Aim: Young students in Sweden use a large amount of English outside school. The English input in school might be a minor part of some students’ input. Having students in the classroom who interact every day in English ... -
Skrivaktiviteter och möjliga skrivdiskurser i Svenska 1, på två av gymnasiets yrkesförberedande program
(2022-03-23)Aim: The purpose of the thesis's study is to map and analyze the activities for writing that student encounter during a school year in Swedish 1, in two different classes, on two different vocational preparation programs ... -
Entreprenöriellt lärande i skolan – En intervjustudie om hur lärare upplever entreprenöriellt lärande i ett marknads- och målstyrt skolsystem
(2022-02-23)Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex lärare ser på entreprenöriellt lärande i deras undervisning, vad begreppet innefattar och hur de uppfattar implementeringen. Studien har även avsett undersöka ... -
Powerful knowledge i etikundervisning
(2022-02-11)Syftet med denna studie är att undersöka vilken powerful knowledge som åtta intervjuade lärare på mellanstadiet framhåller som avgörande för att eleverna ska utveckla en etisk kompetens. Studien ingår i det pågående ... -
Läs- och skrivundervisning
(2022-02-07)En stor del av undervisningen på lågstadiet handlar om läs-och skrivundervisning och enligt skolledningen har elever med svårigheter att uppnå kunskapskraven rätt till särskilt stöd i undervisningen. Lärarens kompetens är ... -
Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.
(2022-02-03)Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från ... -
”Frågor kommer och de måste få komma” – Lärarperspektiv på sex och samlevnad i årskurs F-3
(2021-09-23)The present study investigates the views of teachers on sexual education in Swedish primary schools. Recent findings suggest that teachers do not include enough sex educational contents in their teachings and because ... -
Estetik och dess betydelse i Storyline för hållbar utveckling
(2021-09-23)Storyline är en undervisningsform som utgår ifrån elevernas tankar och skapande. Denna studie syftar till att utveckla kunskap om vilken betydelse som estetik har för Storyline, samt hur estetiska processer kan vara ... -
Sju lärares arbete med translanguaging – förutsättningar och effekter
(2021-09-23)The overall purpose of the study is to investigate how Swedish teachers work with translanguaging. Specifically, how the teachers put the concept of translanguaging into practice and what experiences, effects and challenges ... -
Storyline: flexibel eller uppstyrd undervisningsmetod? En kvalitativ studie om lärares planering och upplevelse av Storyline
(2021-09-23)Studien är en del av ett aktionsforskningsprojekt som syftar till att utveckla en skolas Storylineverksamhet. Syftet med studien är att få kunskap om hur lärare planerar undervisningen för en Storyline. Frågeställningarna ... -
Loops – en digital lärplattform med möjlighet till kreativ interaktiv pedagogik i undervisningen
(2021-09-09)I och med den allt snabbare digitaliseringstakten i Sveriges skolor behövs en tydligare uppföljning av hur förändringarna påverkar flera faktorer. Generellt behöver det bli tydligare hur lärarna använder de digitala resurser ...