“Värdegrundsarbetet är mycket personligt; du har det inom dig”. En studie om utländska lärares uppfattningar om sin roll i skolans värdegrundsarbete.
“Working with fundamental values is very personal; you have it in you”. A study about foreign teachers' perceptions of their role in schools' work with fundamental values.
Abstract
Under de senaste två decennierna har man diskuterat i forskning och i officiella sammanhang
om att utlandsfödda lärare med utländsk bakgrund skulle kunna agera som betydelsefulla
“förändringsbärare” i den svenska skolan, särskilt när det gäller internationella aspekter av
värdegrundsarbete och integration av elever med utländsk bakgrund. Syftet med denna
kvalitativa studie är att synliggöra utlandsfödda lärarnas röster och undersöka hur lärare med
utländsk bakgrund själva uppfattar sin roll i skolans värdegrundsarbete. Frågeställningar som
ligger till grund för arbetet är: (a) Hur beskriver lärare med utländsk bakgrund sitt
värdegrundsarbete? och (b) Vilka utmaningar och möjligheter ser utlandsfödda lärare i sitt
arbete med skolans värdegrund?
Empiriskt material har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med åtta utlandsfödda
personer som är verksamma som högstadielärare på olika skolor i Sverige. En tematisk analys
av insamlade material identifierade sex teman: “Fokus på demokratiskt och relationellt
värdegrundsarbete”, “Lärares och vårdnadshavares fostransansvar”, “Värdegrundsarbetets
kvalificerande och socialiserande syfte”, “Arbetssätt och strategier i värdegrundsarbetet”,
“Strukturella, kulturella och materiella utmaningar” samt “Undervisningsämnen, flerspråkighet
och tidigare yrkes- och skolerfarenheter”. Datan analyserades utifrån Biestas teori (2011) om
utbildningssyfte samt Biestas och Tedders teori (2006) och Priestleys m.fl. (2013) teoretiska
modell om lärarens agens.
Resultaten visar att respondenterna har liknande uppfattningar om innebörden i skolans
värdegrundsarbete och dess syfte samt har klara visioner och önskemål kring hur
värdegrundsarbetet bör bedrivas. Bland möjligheterna omnämns undervisningsämnen, stöd och
samverkan bland skolpersonalen, lärarnas flerspråkighet samt tidigare yrkes- och
skolerfarenheter. Utmaningarna uppfattas ligga både inom skolan och på samhällsnivå.
Studiens övergripande slutsats är att de flesta deltagare trots flera utmaningar och negativa
erfarenheter uppfattar sig spela en aktiv roll i skolans värdegrundsarbete och deras agens i stor
utsträckning påverkas av aspekter i deras förflutna, det vill säga deras uppväxt,
migrationserfarenheter, erfarenheter av andraspråksinlärning, tidigare yrkeskompetenser och
erfarenheter av skolsystem i ursprungsländer.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-08-28Author
Kramen, Lina
Alsabouni, Mai
Keywords
Utländska lärare, utländsk bakgrund, värdegrund, värdegrundsarbete, fostransuppdrag, grundskolan, lärarens agens
Language
swe