Man behöver liksom feed forward… eller vad det nu kallas
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vår studie är att undersöka elevernas erfarenheter kring bedömning och utifrån det
skapa en uppfattning i vilken utsträckning lärare använder sig av formativ bedömning i sin
undervisning. Våra frågeställningar är:
- Förstår eleverna målen och kunskapskraven för kursen och kan de redogöra för dessa?
- I vilken mån och hur förmedlas återkopplingen från läraren till eleverna?
- Används kamrat- och självbedömning för att främja elevernas lärande?
Metoden som användes i studien var kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer med
gymnasieelever på två olika skolor. Till vår hjälp har vi främst fördjupat oss i Christian
Lundahls och Anders Jönssons forskning om formativ bedömning.
Resultat av studien visar att formativ bedömning används på skolor men i liten skala.
Återkoppling användes i viss utsträckning medan kamrat- och självbedömning användes
väldigt sällan. När det gäller förmedling av mål och kunskapskrav kom vi fram till att språket
är av mycket stor betydelse för elevernas förståelse.
Forskning visar att formativ bedömning främjar elevernas lärande och därför är det viktigt att
lärarna använder sig av formativ bedömning i sin undervisning. Vi ville fördjupa oss i ämnet
då vi snart är examinerade lärare och vill användas oss av formativ bedömning i framtiden.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Nilsson, Sofia
Stridsberg, Cecilia
Keywords
Formativ bedömning
återkoppling
kamrat- och själ
Language
sv