”Man får de konflikter man förtjänar” En intervjuundersökning om rektorers ansvarsroll vid arbetsplatskonflikter
Abstract
Syftet med undersökningen är att tydliggöra tendenser av rektorers uppfattning kring sin ansvarsroll vid konflikt-
situationer på arbetsplatsen (gymnasieskolan) där de agerar tredjeparter. Frågeställningen är: Hur ser gymnasie-
rektorer på sitt ansvar och sina möjligheter i rollen som ledare och tredjepart vid arbetsplatskonflikter? Materialet
utgörs av nio semistrukturerade intervjuer med gymnasierektorer i Västsverige. Intervjumaterialet har sammanställts
genom tematisk analys utifrån skillnader och likheter i utsagorna. Resultatet visar bl.a. att rektorerna upplever sitt
ansvar vid konflikter som stort. Rektorerna upplever också en diskrepans i hur de förväntas agera och hur de själva
vill agera. Med andra ord vilket ansvar de upplever att de förväntas ta respektive vill ta vid konfliktsituationer.
Rektorerna vill framförallt vara professionellt objektiva, tydliga och förtroendeingivande. En möjlighet rektorerna
ser i sin roll är att använda sig av maktstrategier i sitt konflikthanterande exempelvis genom att sätta ner foten eller
tillkalla extern hjälp om det blir nödvändigt. Undersökningen ger förståelse kring hur konflikthantering kan fungera
på skolan som arbetsplats. Det ger även en inblick i arbetsledarens dvs. rektorns uppfattning om sin ansvarsroll vid
konfliktsituationer. För oss, som för andra gymnasielärare, uppenbarar resultatet att diskrepansen i förväntningarna
på ansvarsroller rektorer och lärare emellan är en aspekt som onekligen bör tas i beaktande vid konflikthantering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Eksmo, Simon
Samnell, Desirée
Keywords
Konflikt
konflikthantering
ledarskap
ansvarsrol
Language
sv