Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1348-1367 of 2331
-
"Man kan inte förlora i en bok" - en undersökning av svenska elevers attityder till läsning.
(2014)Abstract Läsvanor och läsförståelsen har sjunkit hos elever i den svenska skolan, och försämringen är som störst bland killarna. I denna uppsats undersöks ett antal elevers inställning till läsning av skönlitteratur, och ... -
"...man kan ju inte hela tiden gå efter kriterierna" - om bedömning och betygsättning i bild och dess till
(2007)The purpose with my thesis has been to increase my own understanding concerning grading of art students and the dilemmas that comes with the task. It also tries to target such concepts as "creativity" and "personal expression" ... -
”Man kan vara hund och katt också, man får välja…”-en kvalitativ studie av barns reflektioner kring lek och lärande i förskola och skola
(2011)Sammanfattning Mitt syfte är att ta reda på förskole- och skolbarns erfarenheter av lek och lärande. Frågorna jag har undersökt är: Vad säger barn om sin egen lek? Vad säger barn om sitt lärande? Finns det någon skillnad ... -
”Man kastar lite ris!” – En läromedelsgranskning av utbildningsfilmer i hinduism.
(2010)SAMMANFATTNING Syftet har varit att analysera bilden av hinduism, detta i ett urval av de filmer som finns att tillgå via GR Media Utbildning och att jämföra denna bild med tidigare granskning av läromedel i ämnet. Vi har ... -
"Man lär ju med kroppen också" - En intervjustudie om pedagogstyrda motoriska aktiviteter i förskolan
(2011)Denna undersökning är en kvalitativ studie där syftet är att undersöka hur pedagoger funderar kring begreppet pedagogstyrda motoriska aktiviteter och hur dessa skulle kunna användas i förskoleverksamhet. Vi har utgått ifrån ... -
”Man liksom leker fram det” En intervjustudie om lärande och lek i förskoleklassen
(2009)Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att ta reda på hur synen på lärande och lek ser ut i förskoleklassen idag. Vi ville ta reda på hur pedagoger verksamma i förskoleklassen ser på sitt uppdrag att förena ... -
”Den man masserar slår man inte” – om barnmassage i förskolan och dess effekter på barn, barngrupp och förskolepersonal
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2013) -
”Man måste kunna skriva en bok för att kunna läsa den” En kvalitativ studie om elevers inställning till läsning och skrivning.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Carina Lagerholm och Linda Nyberg: ”Man måste kunna skriva en bok för att kunna läsa den” En kvalitativ studie om elevers inställning till läsning och skrivning. Göteborgs universitet: Examensarbete inom ... -
"Man måste vara närvarande, annars hjälper det inte hur många vuxna man är": En intervjustudie om språkutvecklande arbete i mångkulturella förskolor
(2014)Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra till fördjupad kunskap kring medvetna och aktiva arbetssätt som kan främja barns språkutveckling i mångkulturella förskolor samt vilka teoretiska grunder dessa arbetssätt vilar ... -
”Man pratar liksom inte om läxor” - en studie av lärares uppfattningar om läxor
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar om läxor, med fokus på vilka syften de har med att ge läxor samt vilka effekter läxor kan ge. Vi önskar även genom studien erhålla en djupare ... -
”Man saknar ju sina gamla kamrater lite och så...” -en kvalitativ intervjustudie om barns perspektiv på övergången mellan förskola och förskoleklass
(2012)Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka hur barn resonerar kring övergången mellan förskola och förskoleklass. De frågeställningar som ligger till grund för vår undersökning är följande: Hur resonerar barn ... -
Man ser ju inte killar på stan som har klänning till exempel
(2011)Syftet är att undersöka barns föreställningar om genus i åldrarna fem till nio år. Genom att få barns perspektiv på ämnet tror vi att det kan synliggöra det omgivande samhällets normer och värderingar på kön. Våra frågeställningar ... -
"Man skriver liksom inte bara" En kartläggning av skrivprocessen då tre barn i åldern 8-9 år med hjälp av berättarmallar får skapa en barnbok.
(2008)Syfte: Syftet med denna uppsats är att kartlägga en skrivprocess där tre barn i åldern 8-9 år får skapa en barnbok med hjälp av berättarmallar och en författarskola. Vi kommer att genomföra ett undervisningsförsök där ... -
Man vågar med nallar! - en studie av figurer i undervisningen
(2009)Syfte Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur pedagoger som arbetar i F-klass och i grundskolans tidigare år använder sig av olika sorters figurer, exempelvis gosedjur, som pedagogiskt verktyg i sin undervisning. ... -
”Man vill ju inte ha några äckliga gubbar…” – En studie i elevers uppfattningar om lärare på Facebook
(2011)Denna examensuppsats baseras på 30 elevers uppfattningar om sin relation till lärare på det sociala nätverket Facebook. Idag har en stor del av gymnasieelever en profil på Facebook och även en del lärare. Att dessa två ... -
”Man vill ju vara snygg och så”
(2010)Sammanfattning Obs! Uppsatsens diagram kräver att utskrivning görs i färg! Uppsatsen ”Man vill ju vara snygg och så” utgår från studier av elever och lärares syn på skolkatalogen, genom enkätunderlag och intervjuer, för ... -
”Man vill sticka ut men på rätt sätt” – en undersökning om pojkars motivation till att sjunga.
(2011)Syftet med den här uppsatsen är att försöka förstå vilka mekanismer som ligger bakom att så få pojkar väljer sång som huvudinstrument på estetiskt gymnasium. Detta vill jag göra genom att undersöka vad som driver pojkars ... -
Manhattan New School - en förebild för läs- och skrivutveckling?
(2009)Metod och material: För att kunna nå vårt syfte genomfördes ett besök under fyra dagar på Manhattan New School (MNS) i New York, USA. Vår undersökningsmetod är en fallstudie där kvalitativa datainsamlingar gjordes i form ... -
Manligt, kvinnligt och lärarnas maktutövning
(2014)Sammanfattning: Det generella syftet med uppsatsen är att undersöka en grupp lärares beskrivningar av sitt arbete i mötet med olika grupper elever. Mer specifikt undersöks vilka tekniker som dessa lärare använder för att ... -
Maria Montessori och Rudolf Steiners pedagogiska visioner
(2012)Uppsatsen är en litteraturstudie där jag har analyserat och jämfört de pedagogiska filosoferna Maria Montessori och Rudolf Steiner. Syftet med uppsatsen är att genom en litteraturstudie och textanalys fördjupa kunsk ...