"Man kan blanda pojkar och flickor i samma grupp!" En jämställdhetsstudie på förskolan och i grundskolans lägre klasser
Abstract
Syftet med vår undersökning har varit att studera jämställdhetsarbetet i skolan. Vår huvudfrågeställning var:
Fungerar jämställdhetsarbetet på förskolan och i grundskolans lägre klasser? Vi ville se hur pedagogerna
förhåller sig till jämställdhetsfrågor och hur de agerar i mötet med eleverna. För att kunna besvara frågeställning
och syfte har vi med kvalitativ ansats intervjuat sju pedagoger och två rektorer på förskolan och skolan. Vi har
kompletterat intervjuerna med observationer. Vi har studerat skolans styrdokument och forskning inom
jämställdhetsområdet.
Vår studie visar att styrdokumentens mål om att aktivt verka för jämställdhet och att motverka traditionella
könsmönster inte är uppfyllda varken på den undersökta förskolan eller i den undersökta skolan. Intervjuer och
observationer visar att det bland skolpersonalen finns en viss ambition för jämställdhetsarbete. Det finns dock
både på förskolan och i skolan en bristande kunskap både om styrdokument och om genuspedagogik även om
det på förskolan finns en något bättre kunskap än i skolan. På grund av bristande kunskaper agerar pedagogerna
ibland istället på ett sätt som främjar traditionella könsroller. Vår studie visar att de pedagoger som mest arbetar
för jämställdhet är de som själva fortbildat sig inom genuspedagogik. För att jämställhetsarbetet skall bli mera
framgångsrikt behöver pedagogerna förbättra sina kunskaper både om styrdokument och om genuspedagogik.
Vidare behöver rektorerna engagera sig i jämställdhetsarbetet på ett mera konkret sätt.
Degree
Student essay