Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1308-1327 of 2331
-
Likvärdig skola med olika resurser? En studie i två klasser med olika förutsättningar
(2014)Sammanfattning Syftet med denna studie är att studera förutsättningar för undervisningen i två klasser i årskurs tre. För att skapa en fördjupad förståelse för vad olika resurser innebär för den fysiska och psykosociala ... -
Den likvärdiga skolan - utopi eller verklighet?
(2012)Sammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka vad en likvärdig utbildning innebär, hur pedagogers attityder och känslor inför uppdraget om en likvärdig skola ser ut samt hur de arbetar för att uppfylla detta mål ... -
Likvärdighet - ett specialpedagogiskt dilemma - en litteraturstudie över en skola för alla
(2007)Sammanfattning Historiskt sett har tanken på hur alla elevers behov skall tillgodoses i skolan debatteras och reflekterats över, framförallt inom skolvärlden. Lösningarna har varierat under tidens gång. Synen på undervisningen ... -
Likvärdighet i litteraturundervisning
(2007)Syfte:Studiens övergripande syfte är att visa om en likvärdig undervisning i litteraturundervisning förekommer mellan två skolor med olika socioekonomiska förutsättningar. Två skolor ställdes mot varandra och en jämförelse ... -
Lindhagaskolans psykosociala arbetsmiljö -en kvalitativ studie om lärares ohälsa
(2007)Sammanfattning: Syfte och huvudfråga: Arbetets syfte är att se på orsakerna till lärarnas ohälsa på Lindhagaskolan, en 6-9 skola i Mölndal, ur ett psykosocialt perspektiv, samt att belysa olika organisatoriska åtgärder ... -
Literae - En undersökning om litteraturundervisningen i dagens grundskola. En enkätstudie genomförd hos F-9 lärare. Sidantal: 34
(2009)Syfte och huvudfråga Syftet med denna uppsats är att undersöka hur grundskollärare i ämnet svenska arbetar med skönlitteratur i dagens grundskola och hur mycket tid de lägger på litteraturundervisningen i klassrummet ... -
Litteratur som en plats för motstånd? En studie av ungdomsboken Ser mitt huvud tjockt ut i den här? samt mötet mellan bok och läsare.
(2008)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka dels bilden av den grupp som av majoritetssamhället definieras som "de Andra" i den skönlitterära ungdomsboken Ser mitt huvud tjockt ut i den här?, dels vad som händer ... -
Litteraturkanon som verktyg för att skapa sammanhållning en problematisering
(2007)Denna uppsats problematiserar Folkpartiets förslag om införandet av en "En svensk litteraturkanon", obligatorisk läsning av särskilda verk, i kursplanerna i svenska på landets gymnasieskolor. Problematiseringen utgår från ... -
Liv under ordnade förhållanden – lärares förhållningssätt till ordning i skolan Termin/år: Ht 2010
(2011)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka förhållningssätt till ordningsarbete i skolan man finner hos klasslärare i årskus 6-9 och vilka konsekvenser detta har för eleverna. Vi har undersökt vad lärare anser att ... -
”Livet är ingen tipspromenad!”
(2010)Syfte: Syftet med vår uppsats är att utröna huruvida det är förenligt med det målstyrda betygssystemet att använda poäng och betygsättning på prov och undersöka hur vanligt förekommande det är bland lärare. Huvudfråga: ... -
LIVET FRÅN DEN MÖRKA SIDAN
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Syftet med föreliggande arbete är a t t u t i från två svenska 1900-tals romaner med dystopisk tematik utröna vilken syn på samhälle och människa som karaktäriseras, och koppla dessa till relevanta samhällsteoretiska ... -
Livs berättelse- en inblick i hur det kan vara att gå i ”en skola för alla” och vara särbegåvad
(2012)Sammanfattning Syftet med detta arbete har varit att belysa ett särbegåvat barns väg genom det svenska skolsystemet. På inget vis skall detta arbete ses som en kartläggning över hur alla särbegåvade elever upplever ... -
Livskunskap och värdegrundsarbete i skolan
(2008)Syfte Varför bör det arbetas med livskunskap i skolan utifrån samhälls skol - grupp och varje individs perspektiv. Vi vill undersöka hur man konkret kan arbeta med livskunskap i skolan. Frågeställning Hur kan man ... -
Livskunskap som arena för den vänliga, milda maktutövningen – en studie av livskunskap i skolan utifrån ett maktperspektiv.
(2012)Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka ämnet livskunskap ur ett maktperspektiv. Min frågeställning är ”Hur kan man förstå livskunskap som en arena för ’vänlig’ eller ’mild’ maktutövning?”. Jag har ... -
Livskunskap – eget ämne eller pedagogisk grundsyn?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Arbetets art: C-uppsats Kurs: LAU350, Götborgs Univeristet IPD Titel: Livskunskap – eget ämne eller pedagogisk grundsyn? Datum: Juni 2006 Författare: Barbro Liljeblad och Lena Paterson-Olander Handledare: ... -
Lpo 94 och Lgr 11 - en jämförelse från formulering till realisering
(2013)Syftet var att studera kursplanerna i ämnet Idrott och hälsa samt göra en i jämförelse mellan Lgr 11 och Lpo 94. Det genomfördes även en undersökning för att se vad verksamma lärare i idrott och hälsa har fått för ... -
LTG och Storbok
(2009)Ett av våra syften med arbetet har varit att införskaffa oss en djupare förståelse för LTG och Storboksmetoden. Vi anser att förståelsen behövs för att kunna skapa möjligheter inom läs- och skrivinlärning för våra ... -
Lust att lära Möjlighet att lyckas
(2007)Bakgrund: Motivation har varit och är en stor drivkraft för oss i lärandeprocessen men även för de elever som vi mött och arbetat tillsammans med ute på våra VFU-skolor. Vi har ett viktigt ansvar och vår uppgift som ... -
”De lyssnar ju på vad jag säger, och även jag på dem” – Föräldrars upplevelser av föräldrastödet i samband med inskolning i förskolan
(2014)Sammanfattning Inskolningen i förskolan kan vara en stormig tid för både barn, föräldrar och förskolelärare. I den här undersökningen går jag, ur ett föräldraperspektiv, närmare in på det stöd föräldern kan behöva ...