Videohjälpmedel vid bedömning. Ett digitalt verktyg som skapar möjligheter och utmaningar inom idrott och hälsa ämnet
Abstract
Att använda videohjälpmedel i idrott och hälsa undervisningen är idag för många lärare en
självklarhet. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt videohjälpmedel används inom
idrott och hälsa undervisningen för att främja arbetet med bedömning. För att få svar på syftet
intervjuades sju lärare i idrott och hälsa som alla hade lärarlegitimation i ämnet och
undervisade i idrott och hälsa i årskurs 7–9. Insamlade data analyserades med kvalitativ
innehållsanalys. Resultatet av studien visade att lärare i olika stor utsträckning använder
videohjälpmedel vid såväl formativ- som summativ bedömning. Möjligheterna och
utmaningarna som lyftes fram var i stor utsträckning kopplade till de materiella och
kunskapsmässiga förutsättningarna som den enskilde läraren besatt. Ytterligare insatser krävs
för att utvecklingen av användandet av videohjälpmedel vid bedömning i idrott och hälsa
undervisningen ska kunna gå framåt.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Lennartsson, Emil
Sjöstedt Schyum, Oliver
Keywords
bedömning
idrott och hälsa
möjligheter
utmaningar
videohjälpmedel
Publication type
other
Language
swe