Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 66-85 of 398
-
Dans med svåra steg: En kvalitativ studie om undervisningens komplexitet för elever med svenska som andraspråk
(2016)There is a large group of pupils in the Swedish school that have Swedish as their second language. The Swedish society has been multicultural for almost two decades which is also reflected in the Swedish schools. According ... -
”Det där som man bara gör.” En intervjustudie om extra anpassningar i NO och SO för elever i läs- och skrivsvårigheter på mellanstadiet.
(2016)Syftet med studien var att göra en beskrivning av hur sex lärares kunskaper och föreställning-ar om läs- och skrivsvårigheter, återspeglas i de val av och arbete med extra anpassningar i NO och SO som lärarna gör på ... -
"...då är jag ju nollspråklig helt plötsligt" En fenomenografisk studie av slöjdlärares upplevelser av den flerspråkiga slöjdundervisningen.
(2019)Slöjdämnet betraktas ofta som ett gynnsamt integrationsämne där nyanlända elever får möta ordinarie undervisning för första gången. Samtidigt inhyser slöjden ett antal kunskapsområden som ställer höga krav på elevernas ... -
”-Delaktighet gör att du lär dig och får intresse!” En etnografisk studie kring delaktighet i matematikundervisningen
(2016)Nyckelord: Delaktighet, dilemma, inkludering, matematikundervisning, perspektiv, samspel och kommunikation. Abstract Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur två matematiklärare bemöter de dilemman som uppstår kring ... -
Delaktighet i förskolans utevistelse. En intervjustudie med arbetslag
(2018)Abstract Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur arbetslag i förskolan beskrev sina erfarenheter och upplevelser av att arbeta för barn i behov av särskilt stöds delaktighet i utevistelsen. Studien utgick ifrån följande ... -
Demokratisk kompetens i det digitala klassrummet: En undersökning om distansutbildningens påverkan på fostran av demokratisk kompetens i bildämnet i grund- och gymnasieskolan
(2020)During the spring of 2020 upper secondary school of Sweden was affected by regulations to stop the spread of SARS-CoV-2, also known as the Corona-virus. Upper secondary school was recommended to start using of distance ... -
Dialog eller fostran? En observationsstudie om lärares kontrovershantering i klasser med språkutveckling i centrum
(2019)Ett av skolans viktigaste uppdrag syftar till att fostra demokratiska medborgare. Ett sätt att undervisa för att kunna uppfylla detta uppdrag är att undervisa med hjälp av politiska kontroverser. Det finns lite tidigare ... -
Digital Tools of the Trade. A Qualitative Study of EFL Teachers’ Use of Digital Tools in a Swedish Post-Pandemic Context
(2023-06-13)Due to the increased focus on digitalisation in Swedish schools resulting from the digitalisation of society, pedagogical practices have changed. The Covid-19 pandemic introduced unique challenges to many teachers as ... -
Digitala arbetssätt i slöjdämnet: En kvantitativ undersökning av hur lärare arbetar med digitala verktyg i den mjuka slöjden.
(2019)Den svenska skolan blir allt mer digitaliserad. Den nationella ämnesutvärderingen av slöjdämnet (Skolverket, 2015) beskriver en utveckling där digitala verktyg har ökat kraftigt de senaste åren. Nu när digitala verktyg och ... -
DIGITALA HJÄLPMEDEL FÖR INKLUDERING AV ELEVER I LÄS- OCH SKRIVSVÅRIGHETER - En kvalitativ studie av lärares och elevers beskrivningar av hur digitala hjälpmedel kan göra undervisningen inkluderande. DIGITALA HJÄLPMEDEL FÖR INKLUDERING AV ELEVER I
(2019)Syfte: Elever i läs- och skrivsvårigheter ska, liksom alla elever, först och främst få stöd inom den ordinarie undervisningen. Mycket pengar har satsats på digitalisering i skolorna. Syftet med studien var att undersöka ... -
Digitala verktyg i speciallärares matematikundervisning. En webbenkätundersökning.
(2017)Skolverket presenterade under år 2016 Redovisning av uppdraget att föreslå nationella IT-strategier för skolväsendet. Enligt denna strategi ska alla elever år 2022 ha en adekvat digital kompetens och skolan ska ta tillvara ... -
Digitala verktyg och undervisning i samhällskunskap
(2017)Dagens samhälle präglas allt mer av digitalisering och olika digitala verktyg används inom många av samhällets områden, däribland skolan. Det har blivit allt vanligare med satsningar på 1:1, en dator till varje elev, inte ... -
”Digitala verktyg. Fyra lärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter.”
(2016)Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare, med undervisning för yngre åldrar, använder samt resonerar om sin kompetens i arbetet med digitala verktyg. Syftet är också att undersöka hur lärarna resonerar kring elevernas ... -
En diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplaner
(2018)Nyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stöd Abstract Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven ... -
Dom får nog vänta ett tag. Om gymnasieelevers förmåga att skilja mellan de och dem samt deras inställning till en dom-reform.
(2017)Hösten 2016 höjdes åter röster för att införa en dom-reform, d.v.s. att slopa skriftspråkets de och dem till förmån för det talspråkliga dom. Debatten om de, dem och dom tycks ha evigt liv. Ett argument som ofta återkommer ... -
Du är välkommen in En kvalitativ intervjustudie om lärares upplevelser kring hinder gällande inkludering av nyanlända elever i den ordinarie undervisningen
(2016)Abstract Title: You are welcome in – An interview study about teachers’ experiences of recently arrived pupils in the classroom Language: Swedish Keywords: Swedish as a second language, recently arrived pupils, inclusion, ... -
E-sport i idrott och hälsa, hur fungerar det? En kvalitativ studie om hur lärare i e-sport planerar och genomför undervisningen i förhållande till kursplan och kunskapskrav
(2019)E-sport som en valbar inriktning inom idrott och hälsa specialisering har introducerats på flera gymnasieskolor i Sverige. Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare som undervisar i idrott och hälsa specialisering ... -
The Effectiveness of Visual Input for EFL Learners’ Vocabulary Acquisition
(2023-06-19)Effective modes of input for EFL vocabulary learning is an ongoing discussion in research. Vocabulary is an important aspect of language learning which makes it valuable to examine how to acquire vocabulary most effectively. ... -
The Effectiveness of Word Focused Tasks. How Elaborate Processing Predicts Vocabulary Learning. A Literature Review.
(2023-06-12)L2 vocabulary learning is a sizeable challenge for all EFL students. Particularly, the lexical threshold for reading is a substantial learning feat requiring time and effort. Vocabulary research indicates that incidental ... -
Effects of direct and indirect corrective feedback on grammar in writing. An error-analysis on 65 Swedish EFL students’ grammatical accuracy
(2017)Students’ language progress and their ability to acquire new knowledge is in direct connection to the feedback given to them by their educators. Written corrective feedback has been broadly studied during the last decades, ...