• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Digitala verktyg. Fyra lärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter.”

Abstract
Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare, med undervisning för yngre åldrar, använder samt resonerar om sin kompetens i arbetet med digitala verktyg. Syftet är också att undersöka hur lärarna resonerar kring elevernas lärande, med hjälp av digitala verktyg, i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats där fyra kvalitativa intervjuer har genomförts med lärare i förskoleklass och i årskurs ett. Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv där omgivningen och det sociala samspelet är avgörande för individens utveckling, Säljö(2014). Informanterna anser att de digitala verktygen skapar drivkraft och motivation till att läsa och skriva. Elever i läs- och skrivsvårigheter upplevs mer engagerade och intresserade av skolarbetet när de digitala verktygen används. Lusten att lära blir mer påtaglig och självförtroende stärks. Informanterna uppger att flera elever, i läs- och skrivsvårigheter, uppvisar en stolthet och glädje när de märker att de klarar av att skriva en text med hjälp av digitala verktyg. Det mest använda verktyget för att stödja elever i läs - och skrivsvårigheter är appar på läs/pekplattor (iPad), och talsyntes kopplad till dator eller läs/pekplatta. Framförallt Appen Skolstil har möjliggjort flera elevers skrivande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48168
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_48168_1.pdf (779.2Kb)
Date
2016
Author
Forsblad, Karin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV