Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 205-224 of 296
-
“Minska barngrupperna, så man inte har så många barn att skapa anknytning till” Pedagogers uppfattning om, och förutsättningar för en god anknytning vid inskolning
(2016)Syfte med studien är att undersöka hur pedagoger ser på begreppet anknytning samt vilka förutsättningar de ges för att barnet ska knyta an till dem under inskolning. Hur barnet under denna period lyckas knyta an till ... -
Möten mellan pedagoger och barn. Pedagogers tankar kring möten med de yngsta barnen i förskolan som ännu inte har ett utvecklat verbalt språk.
(2015)Abstract Syftet med det här arbetet är att synliggöra både förskollärare och barnskötares upplevelser kring mötet mellan dem och de mindre barnen i förskolan som ännu inte utvecklat ett verbalt språk. Vårt intresse ligger ... -
Multietniskt ungdomsspråk - En studie av ungdomsspråk i en gymnasieskola
(2015-06-30)Syftet med studien har varit att undersöka användandet av multietniskt ungdomsspråk och se på vilket sätt det skiljer sig från svenska som är normerande i skolan. Genomförandet har skett genom kvalitativ metod i form av ... -
Musiksamling i förskolan – en metod för språkutveckling. En observationsstudie av musikens betydelse för barns språkutveckling i en mångkulturell förskola
(2015)Abstract Syfte Detta arbete syftar till att undersöka musikens roll i barns språkutveckling i en samling på en mångkulturell förskola utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Fokus ligger på att undersöka huruvida musik ... -
Ni flickor får hålla tillgodo med det som finns - en litteraturstudie som behandlar genus och kön i teaterundervisning
(2016)Denna litteraturstudie undersöker hur aktuell forskning och referentgranskat material diskuterar genus och kön i teaterundervisning och hur dessa begrepp kan förstås i en lärandekontext. Hur kan lärare arbeta med genus och ... -
NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
(2015)I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress och kreativitet. Studien är ... -
Den norm(o)medvetna pedagogen En litteraturstudie som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i teaterundervisning
(2019)Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att presentera forskning och referentgranskat material som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i drama – och teaterundervisning. Studierna som analyserats är ... -
Nu sitter vi ner! Delaktighet i samlingen.
(2017)Abstract Denna studie är baserad på barns delaktighet i förskolans samlings situationer. Studien syftar till att skapa en förståelse, kring vilka möjligheter respektive hinder pedagogerna ger barnen till att vara delaktiga ... -
"Om bara barnen skulle bestämma på fritids så skulle det bli kaos". En kvalitativ studie om delaktighet ur barns perspektiv
(2015)Abstract Denna studie syftar till att ta reda på hur eleverna beskriver sina möjligheter att vara delaktiga i utformningen av fritidshemmets aktiviteter. Vårt resultat besvaras utifrån våra frågeställningar som är: -Vid ... -
"Om studenterna ser sig själva som könsblinda efter 3,5 år har vi verkligen misslyckats" - En kvantitativ studie om studenternas uppfattning av genuspedagogik i förskollärarutbildningen
(2018)Abstract Syftet med denna studie har vuxit fram genom ett missnöje med bristen på genusperspektiv i förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Vi ville undersöka om studenterna upplevs ha fått tillräcklig kunskap ... -
Online or Paper Dictionaries in EFL Vocabulary Learning?
(2016)Current National Assessment tests have revealed a worrying decline in writing and reading skills in Swedish upper secondary schools. In light of recent advancement in online tools like the online dictionary (OD) and the ... -
Ordens betydelse i religionskunskapens ämnesspråk – Analys av vokabulär i gymnasiets lärobokstexter och styrdokument i religionskunskap utifrån frekvens och läsbarhet
(2016)Abstract Målet med uppsatsen är att undersöka vilka ord som är vanliga i religionskunskapens ämnesspråk i undervisningen på gymnasiet genom att analysera de två främsta texterna som innehåller ämnesspråk - lärobokstexter ... -
Oro i klassrummet vid modersmålsundervisning: former och konsekvenser
(2021-11-12)Denna studie syftar till att undersöka på vilka sätt modersmålslärare och en enhetschef samt elever upplever svårigheter när det finns olika typer av oro i klassrummet och brist på arbetsro under lektionerna på högstadiet. ... -
Pedagogers arbete med barns språkkompetens. En empirisk studie om ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan
(2016)I allmänhet går förskolebarn från ett initialt icke behärskat verbalt språk till ett behärskat verbalt språk när de lämnar förskolan för förskoleklass. I denna process förekommer många stunder och många olika aktiviteter ... -
Pedagogers delaktighet i barns fria lek. En intervjustudie på fritidshem utifrån barns och pedagogers perspektiv
(2015)Abstract I den här studien har vi intresserat oss för fri lek och undersökt hur pedagoger och barn resonerar kring pedagogers roll i den fria leken. Den fria leken har en stor roll i fritidshemsverksamheten, men tidigare ... -
Pedagogers syn på barns konflikter i förskolan - en intervjustudie med förskollärare
(2015)Konflikter är ofrånkomligt och finns överallt. Enligt läroplanen för förskolan ska barn tidigt få hjälp och möjlighet att reda ut missförstånd och få stöd i att lära sig att respektera varandra och sin omgivning. Syftet ... -
Pedagogisk atmosfär och syfte med högläsning - I förskola och förskoleklass
(2017)Syftet med den här studien är att undersöka pedagogers syfte med högläsning i förskola och förskoleklass samt att undersöka vilka pedagogiska atmosfärer man kan urskilja inom verksamheten vid högläsningstillfällen. Pedagoger ... -
Pedagogisk dokumentation i förskolan. En studie om pedagogernas möjligheter och hinder för arbete med dokumentation utifrån barns perspektiv.
(2015)Abstract Vi har i vår studie undersökt pedagogers upplevelser av att arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan. I studien undersöks det hur verksamma pedagoger upplever uppdraget med att dokumentera och reflektera ... -
Den pedagogiska måltiden. En etnografi från en engelsk förskola.
(2015)Litteraturgenomgången inkluderade artiklar om etnografi, läroplaner, tidigare forskning inom området samt annan lämplig litteratur. Studien, som är kvalitativ, med en etnografisk metod har fullföljts med observationer och ...