NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
Abstract
I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar
deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress
och kreativitet. Studien är kopplad till de naturorienterande ämnena och riktar sig mot årskurs sex.
Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur lärare upplever betygsättning och jag har
använt mig av kvalitativa intervjuer för att besvara min frågeställning. Vid sammanställningen av
resultaten ur intervjuerna framgick det att inom samtliga kategorier fanns en direkt och en indirekt
påverkan på lärarnas arbete. Lärarnas tankar och åsikter om betygsättning i no-ämnena kunde också
kopplas till den forskning som belyses under litteraturdelen och det framkom att många av lärarna i
intervjuerna är väl bekanta med no-ämnets olika ord och begrepp som ligger som grund för ämnet
och hur man kan undervisa om dessa. Hälften av de intervjuade lärarna berättade att de kände sig
stressade medan den andra hälften inte kände av det alls.
Degree
Student essay