Examensarbete grundnivå
Browse by
Recent Submissions
-
Mehrsprachigkeit im DaF-Unterricht in Schweden. Translanguaging als pädagogisches Werkzeug
Während der letzten Jahre hat die kulturelle und sprachliche Vielfalt in Schwedens Klassenzimmern stetig zugenommen. Als Konsequenz daraus bringen viele Schüler*innen mehrsprachige Ressourcen in den Unterricht der modernen ... -
La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria
Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett ... -
The Effects of Videos and Digital Storytelling on Learner Motivation in the EFL Classroom: A Literature Review
This literature review presents and discusses two CALL-methods, namely the use of videos and digital storytelling in the EFL-classroom, and their effects on students’ motivation to learn English as a foreign language. Due ... -
Oro i klassrummet vid modersmålsundervisning: former och konsekvenser
(2021-11-12)Denna studie syftar till att undersöka på vilka sätt modersmålslärare och en enhetschef samt elever upplever svårigheter när det finns olika typer av oro i klassrummet och brist på arbetsro under lektionerna på högstadiet. ... -
A CORPUS-VOCABULARY ANALYSIS OF GRADE 9 ENGLISH TEXTBOOKS IN SWEDEN
(2021)Title: A Corpus-Vocabulary Analysis of Grade 9 English Textbooks in Sweden Author: Dianne Valize Garcia Supervisor: Vi Thanh Son Abstract: The importance of vocabulary in language acquisition is undeniable. Since textbooks ... -
Gendergleichberechtigung im DaF-Unterricht. Bildung für nachhaltige Gleichberechtigung
(2021)Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es zu untersuchen, wie die Gendergleichberechtigungsfrage normkritisch im Deutsch als Fremdsprachenunterricht in Schweden etabliert werden kann und ob die Schuldokumente eine Unterstützung ... -
Från stum till talande - En fallstudie i musikpedagogiskt arbete med en elev med Downs syndrom
(2021)I den här uppsatsen dokumenterar och analyserar jag det pedagogiska arbetet med en elev med Downs syndrom (DS). Eleven är 17 år men kognitivt på förskolenivå. Eleven har inte haft fungerande röst eller kunnat ljuda utan ... -
Genomgångar i slöjdämnet
(2021)Denna forskningsöversikt syftar till att ringa in vad forskningen säger angående lärares kommunikation till elever i slöjdämnet, och vad som förs fram som positivt för elevernas lärande. Fokus för studien är på den primära ... -
Effects of Videos on EFL/ESL Learners' Writing Proficiency and Vocabulary Acquisition: A Literature Review
(2021)This literature review presents and discusses the effects of videos on vocabulary acquisition and writing skills in the EFL/ESL classroom, as shown in research published in the last decade. Due to the growing interest in ... -
Gendergleichberechtigung im DaF-Unterricht. Bildung für nachhaltige Gleichberechtigung
(2021-08-30)Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es zu untersuchen, wie die Gendergleichberechtigungsfrage normkritisch im Deutsch als Fremdsprachenunterricht in Schweden etabliert werden kann und ob die Schuldokumente eine Unterstützung ... -
Die Wahl eines DaF-Lehrbuchs in Schweden. Eine Literaturstudie zu möglichen Auswahlkriterien
(2021-08-30)Das Lehrbuch macht einen großen Teil des Deutsch als Fremdsprachenunterrichts aus und trägt beträchtlich zum Input von Deutsch bei, den die Lernenden im Unterricht bekommen. In dieser Literaturübersicht wird untersucht, ... -
Varför vill män inte sy?
(2020)I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer för hur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönster som begränsar elevernas ... -
Känslor i slöjden, är det ok?
(2020)Abstract Skolans mål är att väcka elevernas livslånga lust att lära. Förutsättningen för det är att lärarna har den kunskap som behövs, både ämnesrelaterat och kunskap om själva lärandet hos eleven. Ämnet slöjd är enligt ... -
Kan du hålla när jag sågar?
(2020)En grundläggande del i en lärares uppdrag är att skapa förutsättningar som frambringar det bästa hos eleven. Det fordrar att läraren har kunskap om vad det finns för olika arbetsmetoder att använda sig av i sin undervisning, ... -
Den norm(o)medvetna pedagogen En litteraturstudie som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i teaterundervisning
(2019)Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att presentera forskning och referentgranskat material som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i drama – och teaterundervisning. Studierna som analyserats är ... -
Fostran och frihet. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers resonemang och arbete med barns inflytande och delaktighet i förskolan.
(2019)Studien syftar till att undersöka hur verksamma pedagoger i förskolan resonerar kring sitt arbete med barns inflytande och delaktighet. Syftet rymmer även en undersökning av de möjligheter och begränsningar pedagogernas ... -
El papel de la fraseología en el aprendizaje del español
(2019)Recently, linguists have begun to pay attention to phraseology as a fundamental element in the process of learning any language. The purpose of this work is to clarify, through a bibliographic review, the role of phraseological ... -
VAD = DETTA? Elevers och studenters situationsbundna förståelse för likhetstecknet och hur vi utvecklar denna på bästa sätt
(2019)Denna litteraturstudie sammanfattar forskningsresultat som rör förståelse för likhetstecknet bland individer i olika åldrar och på olika utbildningsnivåer. En korrekt förståelse för likhetstecknet konstateras i de flesta ... -
El material auténtico y su efecto en la motivación en el aula de ELE
(2019)I skolmiljön och inlärningsprocessen av ett främmande språk finns det många diskussioner och studier om hur man kan motivera eleverna i deras lärande. Syftet med det här arbetet är att analysera de olika motivationsteorier ... -
VARIABELNS MÅNGFASETTERADE TVETYDIGHETER En studie kring begreppets historia, elevers svårigheter och lärares möjligheter
(2019)In this literature study I have sought answers to the following questions: “How did today’s variable categories come into existence?” and “What difficulties do today’s students face when working with variables and what ...