Nu sitter vi ner! Delaktighet i samlingen.
Abstract
Abstract
Denna studie är baserad på barns delaktighet i förskolans samlings situationer. Studien syftar till att skapa en förståelse, kring vilka möjligheter respektive hinder pedagogerna ger barnen till att vara delaktiga i samlings situationer samt vilka faktorer som påverkar barns möjlighet till delaktighet. Frågorna lyder: På vilket sätt skapar pedagogen möjligheter respektive hinder till barns delaktighet i samlingen. Samt: Vilka faktorer påverkar barnens möjlighet till delaktighet i samlingen. Studien är kvalitativ i sin karaktär och bygger på observationer. Med utgångspunkt från Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv (Säljö, 2013) tolkas och diskuteras resultat av genomförda observationer. Studien besvarar frågeställningarna under rubrik 8.resultatredovisning. Vad som tydligt framkom i studien var kroppsspråkets betydelse men också vilken betydelse pedagogernas förhållningssätt, normer, atmosfärer och god kommunikation i arbetslaget har för barns delaktighet.
Degree
Student essay