• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers delaktighet i barns fria lek. En intervjustudie på fritidshem utifrån barns och pedagogers perspektiv

Abstract
Abstract I den här studien har vi intresserat oss för fri lek och undersökt hur pedagoger och barn resonerar kring pedagogers roll i den fria leken. Den fria leken har en stor roll i fritidshemsverksamheten, men tidigare forskning har fokuserat på förskolor. Vi menar därför att det är viktigt att göra en studie som intresserar sig för fritidshemmets verksamhet. Vi har heller inte funnit någon intervjustudie på pedagoger och barn från samma verksamhet och därför blir detta intressant. Syftet med den här uppsatsen är att få en bild av vad barn och pedagoger anser att pedagogers roll är på fritidshemmet och i den fria leken. Våra frågeformuleringar är: - Hur resonerar pedagoger och barn kring fri lek? - Hur beskriver pedagoger och barn pedagogens roll på fritidshemmet? - Hur uttrycker pedagoger och barn pedagogers delaktighet i den fria leken? - Skiljer sig barnens och pedagogernas resonemang åt? Vi har intervjuat barn i åldrarna 6-8 år och deras pedagoger på två fritidshem. De båda fritidshemmen, som inryms i samma skola, är belägen i en småstad. Vi valde att göra intervjuerna halvstrukturerade, då vi är intresserade av att låta barnens röster bli hörda. Genom detta ville vi öppna upp möjligheter för barnen att plocka upp saker som de själva anser intressant i samtalen. Våra teoretiska utgångspunkter är sociokulturella perspektiv på lärande och vi har valt att analysera resultatet utifrån en tematisk analys. De mest framträdande resultaten som vi kommit fram till handlar om att både barnen och pedagogerna anser att pedagogerna inte ska vara med och leka. Barnen anser att pedagogerna inte kan leka och pedagogerna anser att deras uppgift inte är att leka utan mer att stötta barnen så de kommer in i leken och när de behöver hjälp med någonting. Vi har också kommit fram till att fri lek är mycket svårdefinierat och det råder delade meningar om vad pedagogerna anser om den fria leken. Några anser att den är nyttig medan andra ser leken utifrån sitt egenvärde att den är kul.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40938
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40938_1.pdf (995.1Kb)
Date
2015
Author
Lingegård, Matilda
Keywords
lek
fri lek
pedagogers delaktighet
fritidshem
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV