Musiksamling i förskolan – en metod för språkutveckling. En observationsstudie av musikens betydelse för barns språkutveckling i en mångkulturell förskola
Abstract
Abstract
Syfte
Detta arbete syftar till att undersöka musikens roll i barns språkutveckling i en samling på en
mångkulturell förskola utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Fokus ligger på att undersöka
huruvida musik gynnar eller missgynnar barnens språkutveckling. Det generella syftet med
studien är att utforska vilken inflytande musiken har i förskolans värld av språkutveckling i
observationerna där det även ingår hur material och miljö främjar eller hindrar språket. Detta
görs genom att observera barngruppen, utöver musiksamlingen, 0 minuter före och 0
minuter efter själva samlingen.
Forskningsfråga:
1. Hur utmanas flerspråkiga barns språkutveckling i en musiksamling av pedagogerna?
2. Vad ger miljön och material för möjligheter samt hinder för barns språkutveckling vid
en samling?
3. På vilket sätt ger pedagogen stöttningar till barngruppen där alla blir delaktiga i
samlingen?
Metod
Undersökningen är en observationsstudie av både pedagogerna och barngrupperna i en styrd
aktivitet. Aktiviteten som observerades var samlingen på två avdelningar vid en förskola i
Göteborgsområdet. Observationstillfällena ägde rum under fem dagar. Sammanlagt gjordes
15 kortare observationer i barngruppen, barn och pedagoger observerades i tre omgångar,
före, under och efter sångsamlingen.
Resultat
Resultatet visar att pedagogerna arbetar medvetet med att utveckla flerspråkiga barns
språkutveckling via sångsamlingar. Genomgående i alla sångsamlingarna uppmärksammar vi
att musiken har en stor betydelse för flerspråkiga barns språkutveckling. Exempelvis
utvecklade barnen olika begrepp inom det verbala språket, ordförråd från sångerna och rytmik
från klappning samt språkmelodi. En av slutsatserna är att musiken har god potential att
stimulera och utmana barnens språkutveckling då de rör sig i en nära språklig utvecklingszon.
Inom det sociala samspelet skapas det gemenskap, då musiken fungerar som ett redskap vilket
gör alla delaktiga oavsett de individuella språkliga förutsättningarna och utmaningarna.
Relevans för läraryrket
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Kadir, Hamdiya
Keywords
Musik
Språkutveckling
Flerspråkighet
Sociokultu
Language
sv