Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 273-292 of 296
-
Under samma tak men ändå skilda världar. En kvalitativ studie om könsnormer i förskolebarns fria lek
(2016)I förskolans verksamhet är den fria leken en aktivitet som enligt erfarenhet får stort utrymme. Här lämnas de äldre barnen ensamma att själva besluta över vem de ska leka med och vad. I den fria leken behöver barn förhålla ... -
Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om det förtydligade ansvaret kring undervisning
(2019)Abstract Syftet med denna studie har varit att undersöka fem förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar kring undervisning, i relation till den reviderade läroplanen som träder i kraft i juli 2019. Studien ... -
Upp med händerna! En studie om hur handuppräckning används och upplevs i välfungerande, mångkulturella klassrummet i gymnasiet
(2015)Sammanfattning Handuppräckning är en tradition och en naturlig del av verksamheten i många klassrum. Metoden är dock problematisk eftersom den ofta innebär att elever hamnar i skymundan. Följden av detta blir att vissa ... -
Ur historiens dunkel - En studie om urinvånarperspektiv i historieundervisningen på högstadiet och gymnasiet. ! ! Temin och år: Vt 2015
(2015)The purpose of this essay is to examine the possibilities of an integrated indigenous perspective in the Swedish history curriculum for secondary school. Looking at progress made in Alberta, Canada, where a new movement ... -
Using Climate Fiction in Education for Sustainable Development in the EFL Classroom. A Literature Review
(2023-11-14)Due to climate change, the human race faces the challenge of how to change our behaviour towards nature in order to achieve a more sustainable future. In educational settings, this is reflected in the Swedish steering ... -
Using Literature to Teach Social Justice: A Literature Review
(2022-11-30)Teachers may choose to teach about social justice for many different reasons. Some of these reasons are required by syllabi and some are by teachers’ own initiative. This literature review analyses and compiles 15 academic ... -
Using Peer Assessment to develop Oral Language Skills in the EFL Classroom. A review of Learning Implications
(2016)Although the amount of research has increased over the last three decades, peer assessment of oral language skills is still rather under-researched. Therefore, this review aims to investigate possible learning implications ... -
UTANFÖR RAMEN - En kvalitativ analys på ett konstnärligt arbete om maktrelationer mellan lärare och elever i skolan
(2022-12-14)Syfte Syftet är att utifrån erfarenheterna av min konstnärliga gestaltning och litteraturstudie undersöka hur eventuella maktrelationer mellan lärare och elever kommer till uttryck. Vad händer i klassrummet med hänsyn ... -
VAD = DETTA? Elevers och studenters situationsbundna förståelse för likhetstecknet och hur vi utvecklar denna på bästa sätt
(2019)Denna litteraturstudie sammanfattar forskningsresultat som rör förståelse för likhetstecknet bland individer i olika åldrar och på olika utbildningsnivåer. En korrekt förståelse för likhetstecknet konstateras i de flesta ... -
Vad är ADHD, i själva verket? En intervjustudie om pedagogers bemötande av barn med oroande beteende
(2019)Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) has increased tremendously during the last decade. The diagnosis is therefore now, the most common childhood mental health disorder. With a very clear increase, the diagnosis ... -
Vad är ett nyanserat resonemang? En fenomenografisk studie på elever i grundskolan och deras uppfattning av värdeorden i kunskapskraven
(2016)Kunskapskraven är ständigt diskuterade och det är en diskussion som förs på olika nivåer. Som lärare måste du däremot förhålla dig till dem och framför allt arbeta med dem. Det finns olika svårigheter med kunskapskraven. ... -
Vad har en superhjälte, ett barn och en medelålders kvinna gemensamt? En studie om interaktion mellan djurkaraktärer i bilderböcker.
(2017)Vi har gjort en litteraturanalys av tre bilderböcker med djurkaraktärer för att se vilka sociala interaktioner som böckerna innehåller. Vi har även studerat hur karaktärernas relationer framställs samt hur dessa kan kopplas ... -
Vad läraren och eleverna gör under fasen självständigt arbete och vilka förmågor eleverna ges möjlighet att utveckla under fasen. En kvantitativ studie om praktiken i den svenska matematikundervisningen
(2015)This paper provides an overview of the phase independent work in the mathematics education in Sweden for pupils at age 9-12. It examines; how much time that is spent on the phase independent work, what the teacher does the ... -
Vad, vem och hur? En översikt av teman, informanter och metoder i forskningen om svenskämnets nationella prov i gymnasieskolan
(2016)The national test has been carried out yearly in all upper secondary schools in Sweden since 1996. Thousands of students take the same test, which has the main purpose of supporting equal assessment and aiding teachers in ... -
Det var inte jag! En analys av pedagogers upplevelser och erfarenheter kring sin roll i barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract Syftet med denna studie är att får insyn i hur pedagoger upplever sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barn i förskolan. Studiens analys utgår från det empiriska material som samlats in från de tre ... -
Varför klassiker och litteraturkanon i skolan? En studie av nutida litteraturvetenskapliga argument för litteraturens värde i relation till gymnasieskolans uppdrag
(2016)This is an overview of scientific research from between 1991 and 2013. It is the result of a project in literary studies and didactics on undergraduate level at the University of Gothenburg. The goal is to find different ... -
Varför vill män inte sy?
(2020)I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer för hur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönster som begränsar elevernas ... -
VARIABELNS MÅNGFASETTERADE TVETYDIGHETER En studie kring begreppets historia, elevers svårigheter och lärares möjligheter
(2019)In this literature study I have sought answers to the following questions: “How did today’s variable categories come into existence?” and “What difficulties do today’s students face when working with variables and what ... -
Välkommen till oss! En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar om inskolning på förskola
(2015)Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om inskolning i förskolan, att synliggöra pedagogers förhållningssätt och tankar kring inskolning. Jag vill generera kunskap om hur pedagoger resonerar ...