Pedagogers syn på barns konflikter i förskolan - en intervjustudie med förskollärare
Abstract
Konflikter är ofrånkomligt och finns överallt. Enligt läroplanen för förskolan ska barn
tidigt få hjälp och möjlighet att reda ut missförstånd och få stöd i att lära sig att
respektera varandra och sin omgivning. Syftet med vårt arbete är att undersöka hur
pedagoger anser att de arbetar vid konflikter i förskolan och för att kunna undersöka
detta har vi genomfört ett mindre empiriskt arbete. Våra frågeställningar:
• Hur reflekterar förskollärare kring barns konflikter i förskolan?
• Hur beskriver förskollärare att de hjälper barnen att bearbeta konflikter?
• Hur anser förskollärarna att de arbetar med att förebygga konflikter?
Vi har i denna studie utgått från sex intervjuer med verksamma förskollärare.
Materialet har vi sedan transkriberat och analyserat utifrån teorier inom ramar av
socialisation och lärande. Resultatet utifrån vår analys visar att pedagogerna anser att
konflikter tar upp mycket tid i vardagen, men trots detta kan konflikter bli ett
lärandetillfälle beroende på pedagogiskt förhållningssätt och vilken kunskap och
intresse som finns inom området.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Enerhall, Linnéa
Keywords
Empati
förhållningssätt
konflikter
konflikthant
Language
sv