Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 55-74 of 684
-
Är det framgångsrikt att göra CSR-kommunikation tvingande?
(2022-08-01)Is it successful to force CSR-communication? As the environmental crisis is becoming increasingly urgent, the world is taking precautions to prevent the crisis from escalating into a point of no return. One example of ... -
Är du omsprungen av Jan-Direkt?. En studie av chefernas inställning till frågefunktionen Jan-Direkt på Sahlgrenska universitetssjukhuset.
(2009-09-29)Titel Är du omsprungen av Jan-Direkt? en studie av chefernas inställning till frågefunktionen Jan-Direkt på Sahlgrenska Universitetssjukhuset Författare Malin Håkansson och Anna Johansson Uppdragsgivare Sahlgrenska ... -
Det är innehållet som räknas En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring.
(2015-08-13)Titel: Det är innehållet som räknas: En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring. Författare: Marine Jonsson och Evelina Nilsson. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för jour-nalistik, ... -
Det är insidan som räknas En kvalitativ innehållsanalys om svenska partiledare på valaffischer 2010
(2013-09-24)Titel: Det är insidan som räknas. Författare: Henrik Åberg. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet. Handledare: Nicklas Håkansson. Sidantal: 55 inklusive bilaga. Antal ord: ... -
”DET ÄR INTE ALLS SÅ DÅLIGT ATT JOBBA HÄR SOM ALLA SÄGER” - En studie av SDF Angereds arbetsgivarvarumärke utifrån ett medarbetarperspektiv
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att genom undersökningar med befintlig personal anställd på SDF Angered få en tydlig bild av SDF Angered som arbetsgivare. Syftet är baserat på en uppdragsbeskrivning från SDF Angered som är ... -
“Det är ju egentligen bara mobbning men det bygger den här kamratskapen”. En kvalitativ studie om hur manliga soldater uppfattar den personliga kommunikationen i den svenska arméns mansdominerade sfär
(2024-03-06)In the years 2010-2017 the mandatory military service was put on hold after decades of massive decrease in funds going to support the army. Putting the military service on hold led to issues in the Swedish military’s ... -
ÄR KÖNSSTEREOTYPISK KOMMUNIKATION I DEN SVENSKA RIKSDAGEN EN GREJ? En kvalitativ analys av svenska utrikesdebatter utifrån ett genusperspektiv
(2024-03-04)Executive summary A big part of political communication is strategically planned to influence our knowledge, opinions, and assumptions about reality. Political communication is by science often proven to be built on ... -
Är lärarna dagens hycklare? En kvalitativ studie om fyra yrkesverksamma lärares medvetenhet gällande upphovsrätt
(2008-08-13)Titel: Är lärarna dagens hycklare? Kurs: Medie- & kommunikationsvetenskap C-kurs Författare: Karl Jakobsson & Mattias Lindgren Handledare: Jan Strid Termin: VT07 Syfte: Att undersöka lärarnas attityd och förhållningssätt ... -
”DET ÄR LITE TABU…” - En kvalitativ analys kring aspekten att interagera med främlingar
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att i en svensk stadskontext få en djupare förståelse för agerandet och idéerna kring situationer att interagera med främlingar. Teori: Teorierna pluralistic ignorance och thomasteoremet ... -
”DET ÄR PRISET JAG BETALAR” - En kvalitativ studie om riktad reklam på Facebook
(2021-03-04)Syfte: Syftet med studien är att se om riktad reklam uppfattas som positivt eller negativt. Detta kommer att göras genom att se på hur folk över 50 år ser på fenomenet samt hur de ser på hur deras personliga integritet ... -
ÄR REKLAMEN VÄRT DET? - En kvalitativ studie av ungdomars inställning till riktad reklam och hanteringen av deras privata information på Facebook.
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att undersöka ungas inställning till riktad reklam på Facebook. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av tidigare forskning och teorier om riktad reklam samt integritet. Metod: Kvalitativ ... -
”DET ÄR SOM MED SALT, DET KAN FÖRHÖJA ELLER BLI FÖR MYCKET” - En semistrukturerad intervjustudie om hur kommentatorn påverkar tevetittarens upplevelse av idrottsevenemanget
(2021-07-01)Syfte: Syftet är att ta reda på hur tevetittaren upplever att sportkommentatorn påverkar upplevelsen av idrottsevenemanget. Teori: Uses and Gratification Theory, parasocial interaktion/relation, reception, the Functional ... -
#ÄRGRÄNSENNÅDD? En kvalitativ studie om smygreklam i sociala medier
(2017-10-09)Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT17 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 42 sidor Antal ord: 16 681 ... -
ÄVEN OM DET INTE ÄR SANT SÅ ÄR DET EN BRA HISTORIA En studie om storytelling inom den svenska modebranschen
(2017-10-09)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examinationsarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: ... -
“… baby, I'm the worrying kind” - En kvantitativ analys av TV-nyheters samband med oro för brott.
(2015-02-11)Title: “...baby, I´m the worrying kind.” - A quantitative analysis of the relation between TV news consumption and worry of crime. Authors: Maria Askerfjord Sundeby and Jennifer Rochette Year: Autumn 2014 Level: Bachelor ... -
Bakom bilden – En kvalitativ bildanalys som jämför hur Barack Obama och Fredrik Reinfeldt visuellt framställs genom sina valaffischer.
(2013-02-12)Titel: Bakom bilden – En kvalitativ bildanalys som jämför hur Barack Obama och Fredrik Reinfeldt visuellt framställs genom sina valaffischer. Författare: Hanna Lövebrant och Anna-Clara Wallén. Kurs: Examensarbete i Medie- ... -
En balanserad rapport? Om svenska medier i Egyptens andra revolution
(2014-02-12)This bachelor thesis is a critical study in which we are studying if the swedish reports of the so called “second revolution” in Egypt have been objective. We have been studying this by using Jörgen Westerståhls objectivity ... -
Barbie TM. Från Plastic Fantastic till Empowerment Chic: En Semiotisk Resa genom Barbies Reklamuniversum
(2024-03-04)Exectutive summary Barbie is more than just a toy, she is a phenomenon. Consumers love her as much as others hate her. It has been argued that the doll is damaging young childrens views of themselves and setting them ... -
Bemanningsupproret ___________________________________________________________________________ En kvalitativ intervjustudie om journalisters anställningsotrygghet i bemanningsbranschen
(2015-02-10)The purpose of this paper is to evaluate the work situation for temporary workers within the field of journalism. During the past decade, influential external forces such as commercialization, new technologies and increased ... -
BERÄTTELSEN OM OATLY - Storytelling som ett strategiskt kommunikationsverktyg
(2021-09-08)Syfte: Studien ämnar att undersöka på vilka sätt företaget Oatly använder sig av storytelling i sin audiovisuella kommunikation samt vilken övergripande kärnberättelse om företaget som skapas. Studien ämnar också att svara ...