Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 302-321 of 684
-
”Kalla krigets vibbar känns i ryggmärgen” En kvalitativ innehållsanalys av hur fyra svenska dagstidningar skildrade ryska påsken
(2017-10-11)Abstract On 22 April, 2013 the Swedish newspaper Svenska Dagbladet carried a story that Russian military aircraft had practised simulated bomb attacks on Swedish targets, near Swedish airspace on the night of March 29. ... -
KAMPEN OM ARENORNA - En kvalitativ textanalys av nyhetsrapporteringen kring Arenafrågan i Göteborg
(2021-03-04)Syfte: Syftet för studien har varit att studera hur Göteborgs-Posten och Dagen Nyheter gestaltar Arenafrågan samt hur olika aktörer representeras. Studien ämnade även undersöka hur användningen av gestaltningarna såg ut ... -
Kampen om kommentarsfältet - En kvantitativ innehållsanalys om åsiktsstormar i kommentarsfält på Instagram
(2020-02-03)Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka åsiktsstormar i kommentarsfält på sociala medier som har blivit medialt uppmärksammade. Teori: Computer mediated communication, parasociala relationer, Agenda setting theory ... -
KAN DU BJUDA PÅ ETT LEENDE?
(2022-08-01)CAN YOU GIVE US A SMILE? The purpose of this study is to examine if the communication differs between journalists and female and male professional football players during live-interview situations. Since the 1900s sports ... -
Kan en lätt knuff få människor att fimpa rätt? - En kvalitativ observations- och intervjustudie om hur invånare i Göteborg förhåller sig till Göteborgs Stads kampanj Fimpologi
(2022-01-05)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur invånare i Göteborg tar till sig av kommunikationsbudskap som syftar till att förändra ett specifikt beteende. Studien kommer specifikt att undersöka hur människor som befinner ... -
”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton
(2024-03-11)This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention ... -
Kanot.com. En kvantitativ studie om en ideell organisations webbplats
(2008-08-13)Titel: Kanot.com – en kvantitativ studie om hur en ideell organisations webbsida fungerar som informationskanal. Författare: Josefin Nordlöw Kurs: Fördjupningskurs i Medie – och kommunikationsvetenskap Institutionen ... -
Kärt barn har många namn – en studie om mikrokommunikation med kundpinnen i fokus
(2011-09-14)Titel: Kärt barn har många namn – en studie om mikrokommunikation med kundpinnen i fokus Författare: Anna Friman & Sofie Nilsson Uppdragsgivare: Invision Media Group AB Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap ... -
KLAR(N)A? FÄRDIGA? SMOOOTH. En retorisk analys av Klarnas kommunikation
(2023-03-10)Executive summary Klarna is a Swedish fintech company founded in 2005 by three students at the Stockholm School of Economics. The company's aim was to make it safer and easier for people to shop online. Today, Klarna's ... -
Klarar veganism biffen? - En studie om hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskapför veganism i medier
(2021-03-04)Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring hur budskap tolkas beroende på dess inramning genom att analysera hur icke-köttätare tolkar altruistiska och egoistiska budskap om veganism i nyhetsmedierna och ... -
Klass 9 A. En ansvarsfråga för lärare
(2009-03-05)Titel: Klass 9A - En ansvarsfråga för lärare Författare: Shaista Khan & Sofia Khan Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs ... -
Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring
(2020-02-03)Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö. Teori: Retorik, varumärke, ... -
Kollektivjournalistiken – En studie om Västtrafiks nya biljettsystem som nyhetsämne
(2010-08-04)Titel: Kollektivjournalistiken – En studie om Västtrafiks nya biljettsystem som nyhetsämne Författare: Marcus Odeholm, Fredrik Richardsson och Henrik von Schlanbusch Omfattning: 52 sidor inklusive bilaga Handledare: ... -
KOM SOM DU ÄR. En semiotisk analys av Försvarsmaktens filmkampanjer utifrån ett genusperspektiv
(2024-03-06)In recent decades, the Swedish Armed Forces have undergone major changes as gender neutral. Men and women must fight side by side for the motherland as equals. This new conscription creates new challenges for the Swedish ... -
Kommodifierad feminism - "inte fördelaktigt, men inte uteslutande problematiskt" - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors meningsskapande av marknadsföring av feministiska budskap
(2019-07-01)Syfte: Studiens syfte är att bidra till en djupare förståelse kring fenomenet kommodifierad feminism och unga kvinnliga feministers meningsskapande kring fenomenet. Teori: Meningsskapande, postfeminism, symbolisk ... -
KOMMODIFIERING AV KROPPSAKTIVISMEN. En kvantitativ och etnografisk innehållsanalys av svenska kroppsaktivsters innehåll på Instagram
(2024-03-04)Throughout the history, women have been exposed to and affected by normative ideals concerning their appearance and body-size. As an opposition to this, certain political movements have evolved and grown, like body- and ... -
Kommun i aktion via kommunikation – en studie om Vara kommuns profil och image
(2013-02-12)Titel: Kommun i aktion via kommunikation – en studie om Vara kommuns profil och image Författare: Sophia Drejenstam och Susanna Odin Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet. Termin: ... -
KOMMUNICERA FÖR ATT ÖVERLEVA – En kvantitativ studie om gymnasieskolors kommunikation i syfte att rekrytera elever
(2016-09-08)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Examinator: Mathias ... -
Kommunikation i praktiken – En enkätstudie om att kommunicera med företag i anskaffandet av praktikplatser för elever i grundskola och gymnasium.
(2014-02-13)Titel: Kommunikation i praktiken – En enkätstudie om att kommunicera med företag i anskaffandet av praktikplatser för elever i grundskola och gymnasium. Författare: Emil Bredmar. Uppdragsgivare: Göteborgsregionens ...