ÄVEN OM DET INTE ÄR SANT SÅ ÄR DET EN BRA HISTORIA En studie om storytelling inom den svenska modebranschen
Abstract
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Program och/eller kurs: Examinationsarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Vt 2017
Handledare: Orla Vigsø
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 38
Antal ord: 14 980
Nyckelord:
Storytelling, strategisk kommunikation, marknadsföring,differentiering, retorik, myter, modebranschen
Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur olika företag inom den svenska
modebranschen använder sig av och ser på fenomenet storytelling.
Teori: Storytelling som strategisk kommunikation, retorikens grund, storytellingensperspektiv, differentiering samt myter
Metod: Kvalitativa respondentintervjuer
Material: Tre respondenter från tre olika företag inom den svenska modebranschen
Resultat: Det övergripande resultatet visar att respondenterna framför allt använder sin
storytelling för extern påverkan. De vill genom sin storytelling förmedla vilka de är för att konsumenterna ska kunna identifiera sig med dem, samt differentiera sig mot andra konkurrenter. Resultatet visar även att sättet respondenterna konstruerat sin storytelling skiljer sig jämtemot det sätt vilket förmedlas i
litteraturen. De har således inte tänkt i banor om narrativ uppbyggnad eller retoriska appellformer. Det framkom även att den storytellingen som
respondenterna ägnar sig åt är väldigt målgruppsanpassad. En av de största skillnaderna mellan respondenterna är hur de förhåller sig till sanningen i deras storytelling. Två av respondenterna menar att de är helt ärliga medan den tredje respondentens utgångspunkt är att all storytelling måste saltas för att bli tillräckligt intressant.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-10-09Author
Johansson, Anders
Series/Report no.
C997
Language
swe