JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
Browse by
Collections in this community
Recent Submissions
-
Vad kostar kriminaljournalistiken? - En kvalitativ intervjustudie om svenska kriminaljournalisters arbetssituation
The aim of this study is to look into the work conditions of eight Swedish crime journalists and investigate how they experience their work environment, the support from employees, their safety and how they are coping ... -
”Av män, för män och om män” - En kvantitativ och kvalitativ studie om könsrepresentation i sportjournalistiken
Aim of thesis: The aim of this study is to investigate and acquire knowledge about how often and in what way women, compared to men, are portrayed in local newspapers online sports sections and the underlying editorial ... -
Är Forsberg alltid en bättre nyhet än Seger? - En kvantitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen från EM i herrfotboll och OS i damfotboll 2021
Aim of thesis: The purpose of this study is to examine how equal Swedish sports journalism was during the summer of 2021, focusing especially on football. By examining the reporting of the Swedish national teams and ... -
Rapporteringen om våldtäkter under pandemin – En kvantitativ innehållsanalys av rapporteringen om våldtäkter under coronaåret 2020 i jämförelse med 2019
In 2020, when the corona pandemic swept across the world, restrictions were introduced that regulated the way people socialized. Some of the regulations were that night clubs closed, festivals and concerts were canceled ... -
När publiken får makten - En kvalitativ studie över hur klick och annan webbstatistik påverkar nyhetsvärderingen på svenska lokaltidningar
The aim of this study was to investigate how a strategic selection of journalists at Swedish local newspapers perceive that the significance of audience demand, expressed through web statistics and clicks, influences ... -
”Were you able to wear undergarments?” - En kvalitativ studie av intervjuer med kvinnliga och manliga skådespelare inom Marvel Cinematic Universe
(2022-02-24)Aim of thesis: The purpose of this study is to explore whether female and male actors get treated differently by entertainment journalists during press junket interviews and to see when and how gender is defined and created ... -
Granskande hantverkare och neutrala spårhundar? - En studie av svenska journaliststudenters yrkesideal och förebilder
(2022-02-24)The aim of the thesis is to examine journalism students' views on journalistic ideals and if they have any role models. By seeing how students value different journalistic ideals, this thesis aims to examine if the students ... -
“En talare åt gången” - En kvantitativ undersökning av hur manliga och kvinnliga politiker avbryts i 2010-talets slutdebatter i Sveriges Television
(2022-02-24)Aim of thesis: The aim of the essay is to investigate whether female and male party leaders are being interrupted equally, during the 2010s final debates in Sveriges Television (SVT). This, due to Public Service’s ... -
Facit till framgång - En kvalitativ studie kring vad som enligt arbetsgivare krävs för att bli anställd som reporter
(2022-02-24)This is a qualitative study that aims to investigate which skills and characteristics that are crucial for being employed as a reporter at a newsroom in Sweden today, and how an ideal reporter is described from the ... -
FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM! - En multimodal analys om personifiering på svenska partiledares Instagramkonton
(2022-02-24)Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka på vilka sätt personifiering visar sig i utvalda inlägg på Instagram från de tre stycken svenska partiledare med flest antal följare på Instagram. Teori: Personifiering ... -
HERR FOTBOLLS-VM I QATAR 12 ARENOR, 32 NATIONER, 64 MATCHER OCH 6500 LIV - En kvantitativ innehållsanalys av framställningen av herr fotbolls-VM i Qatar 2022 i Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten
(2022-02-24)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur herr fotbolls-VM i Qatar 2022 framställs i Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten. Teori: Gestaltningsteori (framing) Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 253 ... -
LIVET SOM EN SCEN - En kvalitativ intervjustudie av hur influencers yrke påverkar deras vardagliga liv
(2022-02-24)Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur influencer-yrket påverkar influencers och deras familjers vardagsliv. Det finns inte mycket forskning kring detta, vilket gör att denna studie kommer fokusera på tidigare ... -
FRAMING FRANCE IN SWEDISH MEDIA - A quantitative content analysis of France’s nation image as a cooperation partner in Swedish newspapers over the course of Brexit
(2022-02-24)Aim: To investigate how the Swedish media contributes to France’s country image as a cooperation partner for Sweden and how this might have changed during the progress of Brexit. Theory: Framing theory Method: ... -
ATT TJÄNA PENGAR ÅT MAMMA - En kvalitativ intervjustudie om uppfattningen kring barns medverkan i influencers betalda samarbeten
(2022-02-24)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur mediekonsumenter uppfattar inlägg på det sociala mediet Instagram där barn medverkar i betalda samarbeten, publicerade av sina föräldrar med olika företag. Teori: ... -
INFLUENCER MARKETING: Inspiration och rekommendation eller manipulation och överkonsumtion? - En kvantitativ studie om attityder till influencer marketing på Instagram.
(2022-02-24)Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska, unga kvinnors attityder till reklam på Instagram med fokus på influencer marketing. Teori: Persuasion Knowledge Model, Social Influence Theory Metod: Surveyunders ... -
REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram
(2022-02-24)Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna 20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas reklamens trovärdighet olika ... -
SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch
(2022-02-10)Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som samtidigt tillhör en kontroversiell bransch. Teori: ... -
CSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektiv
(2022-02-10)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet. Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet. Metod: ... -
PROFESSIONELL, PERSONLIG ELLER MITTEMELLAN? - En kvantitativ studie på Ebba Buschs närvaro på Instagram.
(2022-02-10)Syfte: Syftet med studien är att undersöka Ebba Busch närvaro på Instagram. Teori: Studier I politisk kommunikation på Instagram. Teorier som bygger på Personifiering av politiken, Visual political image och Celebrity ... -
RIKTAD REKLAM – JA TACK - En kvalitativ intervjustudie om hur Generation Z använder reklam på Instagram
(2022-02-10)Syfte: Att undersöka och få en ökad förståelse för Generation Z’s användande av reklam på Instagram Teori: Uses and Gratifications Metod: Kvalitativ respondentintervju Material: Samtalsintervjuer med åtta respondenter ...