Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 75-94 of 683
-
”DEN BERÖMDA LINJEVÄGEN” – en kvalitativ studie av den interna kommunikationen inom Göteborgs Stad
(2016-02-11)Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2015 Handledare: Nicklas Håkansson Examinator: Marie Grusell Antal ord: 18 507 Syfte: Att undersöka hur första ... -
EN BILD UPPRÖR FLER ÄN TUSEN ORD En kvantitativ studie av satirteckningens roll i svensk dagspress
(2017-02-15)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: MK1500, Examenskurs i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. Nivå: ... -
BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens
(2024-03-04)Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI ... -
Bilden av Alan Kurdi En kvalitativ textanalys av hur en bild förändrade tidningars rapportering om flyktingsituationen
(2016-09-06)In this study we have explored how the refugee situation in the late summer and early autumn of 2015 has been reported in Swedish newspapers. This has been done by using the qualitative textual analysis Ethnographic content ... -
Bilden av BoStaden EN KVALITATIV TEXTANALYS AV BOSTAD2021 EXTERNA KOMMUNIKATION
(2018-02-12)Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskapsprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht/2017 Handledare: Orla Vigsö Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 60 Antal ord: 16 200 Syfte: Beskriva ... -
Bilden av Sverige – en studie av nyhetsvärdering i Rapport och Aktuellt.
(2013-09-20)Titel: Bilden av Sverige – en studie av nyhetsvärdering i Rapport och Aktuellt. Författare: Sofia Schemmel och Anna Thorén Uppdragsgivare: Sveriges Television AB Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. ... -
BILDENS UPPENBARA UNDERLIGGANDE BETYDELSE En kvalitativ bildanalys som undersöker hur Socialdemokraterna framställs visuellt i sina Instagrambilder under valrörelsen 2014
(2017-02-14)Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Nivå: Grundnivå. Termin/år: Ht 2016. Handledare: Nicklas Håkansson. Kursansvarig: Malin Sveningsson. S ... -
BILDLIGT TALAT En jämförande studie av olika plattformars bildjournalistik
(2016-02-04)This thesis is a comparative study of photo journalism in different platforms, online versus printed newspapers. The sample used consists of four Swedish newspapers: Gefle Dagblad, Norrköpings Tidningar, Nerikes Allehanda ... -
Blame games – en studie av ansvarsfrågan i fallet med Etiopiensvenskarna
(2012-09-05)Titel: Blame games – en studie av ansvarsfrågan i fallet med Etiopiensvenskarna Författare: Isabella Wising och Ulrika Tauberman Uppdragsgivare: JMG, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs ... -
BLAND HIVMÄN OCH AIDSOFFER En studie om rapporteringen kring hiv och aids i svensk dagspress
(2015-08-28)This study examines how the Swedish newspapers Dagens Nyheter and Aftonbladet report about hiv and aids. We start our analysis in the summer of 1987 when the famous designer Sigshten Herrgård reveals that he is hiv-infected, ... -
BLÅTT BLOD – DÅ SÅG MENSAKTIVISTERNA RÖTT - En multimodal kritisk diskursanalys av mensaktivism på Instagram
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur svenska mensaktivistiska inlägg på Instagram i både text och bild utmanar rådande samhällsstrukturer och normer kring mens. Teori: Den tidigare forskningen består främst av ... -
“Bli en härmapa” - En kvalitativ studie om hur tjejer representeras i tidningen Frida
(2014-09-23)Titel: “Bli en härmapa” - En kvalitativ studie om hur tjejer representeras i tidningen Frida Författare: Johanna Stenbeck Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier ... -
“Det blir ett kämpande som kvinna om man ska vara den som reklamen och stereotyper säger” - En kvalitativ intervjustudie om hur äldre kvinnor upplever modeller i anti-aging reklambilder
(2022-02-10)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur sex kvinnor upplever modeller i reklambilder för anti-aging produkter avsedda för deras ålder. Teori: Ålderism, könsmärkt ålderism, stereotyper, receptionsteori. Metod: ... -
”Blir man tjock om man äter när man är mätt?” - En studie om bloggar och hur de inverkar på unga tjejers identitetskapande
(2012-09-07)Institution: Enheten för medie- och kommunikationsvetenskap Titel: ”Blir man tjock om man äter när man är mätt?” - En studie om bloggar och hur de inverkar på unga tjejers identitetskapande Författare: Andrea Hacker, ... -
Bloggen är mitt vardagsrum! - En kvalitativ studie om miljöbloggarens medielogik
(2012-02-13)Titel: Bloggen är mitt vardagsrum - en kvalitativ studie om miljöbloggarens medielogik Författare: Axel Frändén, Niklas Mannheimer Ruberg och Sandra Nilsson Uppdragsgivare: Forskningsnätverket MIM - Makt, Identitet, ... -
Bloggen i dagens medielandskap - En studie om bloggares samarbe- ten med externa aktörer
(2014-02-13)Titel: Bloggen i dagens medielandskap - En studie om bloggares samarbeten med externa aktörer Författare: Lena Andersson och Amanda Grynge Uppdragsgivare: More PR Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. ... -
BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse
(2021-03-04)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor, specifikt Libresse. Teori: ... -
Det bortglömda valet? – En kvantitativ undersökning av mediernas bevakning kring Europaparlamentsvalet 2009
(2014-09-09)Title: Det bortglömda valet? – En kvantitativ undersökning av mediernas bevakning kring Europaparlamentsvalet 2009 Authors: Elin Kullander and Sara Lundin Subject: The media coverage of the election of the European ... -
Branschen som arbetar för att inte synas
(2016-02-11)Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT/2015 Handledare: Marie Grusell Examinator: Nicklas Håkansson Antal ord: 13 107 Syfte: ... -
En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör – En målgruppsanalys för Bräckegymnasiets framtida marknadsföring av sitt transportprogram med bussinriktning
(2014-02-13)Titel En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör. En målgruppsanalys för Bräckegymnasiets framtida marknadsföring av sitt transportprogram med bussinriktning. Författare Siri Jansson Kurs Examensarbete ...