Kandidatuppsatser (IDPP): Recent submissions
Now showing items 1-20 of 80
-
Högpresterande unga kvinnors upplevelse av stress på gymnasiet
(2023-08-29)Denna kvalitativa studie undersökte upplevelsen av stress hos unga kvinnor som studerar på gymnasium med höga antagningspoäng. Tidigare studier har haft fokus på kvantitativ forskning, vilket denna studie komplementerar ... -
Introduktionsperioden för lärare. En jämförelse av strategier, processer och resultat i Sverige och Tyskland.
(2023-08-29)This study compares the novice teacher induction period schemes of Sweden and the federal state of Hesse in Germany and subsequently discusses the results from a sociocultural perspective. In line with this purpose, the ... -
“Värdegrundsarbetet är mycket personligt; du har det inom dig”. En studie om utländska lärares uppfattningar om sin roll i skolans värdegrundsarbete.
(2023-08-28)Under de senaste två decennierna har man diskuterat i forskning och i officiella sammanhang om att utlandsfödda lärare med utländsk bakgrund skulle kunna agera som betydelsefulla “förändringsbärare” i den svenska skolan, ... -
Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv
(2023-07-05)Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur ... -
30 bildlärarutbildares syn på användning av läromedel i bildämnet
(2023-07-05)Syftet med detta examensarbete är att utveckla kunskap om vad lärarutbildare med inriktning mot bild anser om att använda läromedel i bildämnet i årskurs 7–9. Syftet besvaras genom tre frågeställningar. Hur resonerar ... -
Det osynliga barnet. Vårdnadshavare till flickor med autism och deras relation till grundskolan.
(2023-07-05)Abstract: This study aims to enhance our understanding of how caregivers of girls with autism perceive their relationship with primary schools. The study aims to, by providing valuable insights into how these caregivers ... -
Tusen saker på bordet - “sexualitet, samtycke och relationer” i bildämnet
(2023-07-05)Från höstterminen 2022 gäller nya läroplaner i svenska grund- och gymnasieskolan. I läroplanernas inledande delar anges skolans värdegrund och uppdrag. I de förändrade styrdokumenten har kunskapsområdet sex- och samlevnad ... -
Den konstnärliga provokationen. En jakt på kunskap, verktyg och ett varför då?
(2023-06-29)Ett grävande i den konstnärliga provokationen, ett försök till förståelse för dess slagkraft och fallgropar. Genom samtal med upphovspersoner som från allmänhet och experter tillskrivits titeln provokatörer. Studien tar ... -
Äga rum- Fysisk miljö som didaktiskt verktyg En fallstudie av en flexibel klassrumsmiljö (4-9), dess möjligheter och begränsningar
(2022-11-29)Denna fallstudie är utförd på Testskolan (4–9) i två storbasrum avsedda för 50 personer. Syftet är att mäta ljudmiljö, samt undersöka hur lärare använder den inredning som finns i rummet som didaktiskt stöd, kopplat mot ... -
Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring
(2022-10-06)Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig ... -
Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier
(2022-09-07)Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit ... -
Vad handlar sagan om? En läromedelsanalys av ämnesområdet nordiska språk i svenska 2
(2022-08-30)Syftet med uppsatsen är att förstå vilken plats nordiska språk har inom ämnet svenska på gymnasiet. Ämnesområdet är nedprioriterat, läroplanens skrivningar är otydliga och lärarna själva tillstår att de har låga kunskaper. ... -
Det ska gynna eleven – en studie om behovsbedömning av svenska som andraspråk
(2022-08-30)Svenska som andraspråk är det enda behovsprövade ämnet i den svenska grundskolan i dag. Skolförordningens bestämmelser (SFS 2011:185, 5 kap. 14 §) definierar vilka elever som har rätt till undervisning i svenska som ... -
Svårigheter i matematik för elever med svenska som andraspråk – lärare talar om hinder och lösningar
(2022-08-30)Syftet med studien är att utifrån ett lärarperspektiv undersöka de svårigheter i matematik som elever med svenska som andraspråk möter och vilka insatser som kan hjälpa dessa elever att övervinna hindren. De frågeställningar ... -
Ledarskapets betydelse för gruppdynamik
(2022-06-28)Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap ... -
Vilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet? - En studie om hem- och konsumentkunskaps lärares syn på summativ bedömning
(2022-06-28)Studien syftar till att utifrån teorin om tyst kunskap undersöka hur hem- och konsumentkunskapslärare värderar kunskapen i ämnet inom den summativa bedömningen. Bakgrunden till undersökningen grundar sig på att det inom ... -
Gymnasieskolans emotionsregim. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar emotioner i sin yrkesroll.
(2022-06-28)Syftet med studien är att bidra till forskningsområdet emotionssociologi och pedagogik genom att skapa ökad förståelse om vilken roll och betydelse känslor och emotioner har för gymnasie-lärare i deras arbete. Bland annat ... -
Bland protagonister och antagonister i ämnesplanerna för Gy 11. En jämförande rollanalys av gymnasiegemensamma och estetiska ämnen med teater i förgrunden
(2022-02-16)The purpose of this study is to investigate how the aesthetic, non-compulsory subject Theater, is being presented in the Swedish National Agency for Education's steering documents (Skolverket, 2011), compared to the ... -
Kontroversiella frågor i samhällskunskap – relationers betydelse för undervisning
(2021-11-18)Denna studie uppmärksammar hur lärare upplever och reflekterar över den verklighet de möter i sitt arbete med kontroversiella frågor. Studien har utformats med en hermeneutisk ansats med syfte att förstå och tolka den ... -
En studie av lärares förhållningssätt till yttrandefrihet och dess gränser, med fokus på Muhammedkarikatyrerna och andra kontroversiella frågor
(2021-10-25)Med utgångspunkt i mordet på den franske läraren Samuel Paty hösten 2020 undersöker denna studie svenska lärares förhållningssätt – teoretiskt såväl som praktiskt/didaktiskt – till Muhammedkarikatyrerna, yttrandefrihet ...