Kandidatuppsatser (IDPP): Recent submissions
Now showing items 21-40 of 81
-
En studie av lärares förhållningssätt till yttrandefrihet och dess gränser, med fokus på Muhammedkarikatyrerna och andra kontroversiella frågor
(2021-10-25)Med utgångspunkt i mordet på den franske läraren Samuel Paty hösten 2020 undersöker denna studie svenska lärares förhållningssätt – teoretiskt såväl som praktiskt/didaktiskt – till Muhammedkarikatyrerna, yttrandefrihet ... -
Att kunna vara sig själv och vara okej med det
(2021-10-14)Denna studie är en kvalitativ studie om psykologisk säkerhet i näringsliv och skola. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i skolan respektive medarbetare och chefer i näringslivet resonerar kring begreppet ... -
Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8.
(2021-08-27)Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och professionellt språk i ämnet ... -
Att våga utmanas för att utvecklas - tolkningar, förväntningar och tillit i rektors pedagogiska ledarskap över undervisningen
(2021-08-27)Studiens övergripande syfte var att undersöka rektorer och lärares tolkningar respektive lärares förväntningar på rektors pedagogiska ledarskap, samt tillit som en förutsättning för ledarskapets innehåll och karaktär. ... -
Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv
(2021-08-27)Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en ... -
Lärarens definition av ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. En intervjustudie med fem lärare om vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap
(2021-08-27)Syftet med den här studien är att undersöka vad fem lärare på grundskolan 6–9 anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien är baserad på fem lärares åsikter, tankar, uppfattningar, erfarenheter och ... -
Den etablerade kunskapens makt – en studie av icke-västerländsk litteratur i litteraturläromedel för gymnasieskolan
(2021-07-06)Denna uppsats undersöker den icke-västerländska respektive västerländska fördelningen av litteratur i gymnasieundervisningens litteraturstudier. I syfte att utreda på vilket sätt icke-västerländsk litteratur framställs ... -
Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning
(2021-07-06)Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra ... -
Ju fler desto roligare? – introverta och extroverta personligheter i högstadiets särskilda undervisningsgrupper
(2021-07-06)I denna studie undersöks möjligheterna att använda begreppen introvert och extrovert som diskurser som kan berättiga en exkludering från klassrummet och placering i särskild undervisningsgrupp (SUG). Studien syftade även ... -
Lärarstudenter om språkets roll för andraspråkselevers kunskapsutveckling
(2021-07-06)Syftet med studien är att belysa i vilken mån intervjuade lärarstudenter upplever att ett språkoch kunskapsutvecklande arbetssätt praktiserats vid de grund- eller gymnasieskolor de gjort sin verksamhetsförlagda utbildning ... -
Frigör den outnyttjade potentialen! – en kvalitativ studie om möjligheterna att etablera ett kollaborativt forskningsfält mellan neurovetenskap, psykologi och pedagogik
(2021-07-06)According to Swedish school authorities and the Education Act all education should be based on science and proven experience (Skolverket, 2020). Scientific based means that knowledge from scientific studies should be a ... -
”Spegeln är publiken” En kvalitativ intervjustudie av fenomenet speglar i dansundervisning
(2021-07-06)Mirrors are common in dance education. Previous research indicates that mirrors affect dance students body image in various ways. The aim of this study was to describe and analyze dance students experiences of mirrors in ... -
Summativ bedömning – ett nödvändigt ont? En fenomenografisk studie om gymnasielärares uppfattningar av arbetet med summativ bedömning
(2021-07-06)Syftet med studien var att utifrån en fenomenografisk utgångspunkt undersöka gymnasielärares uppfattningar av arbetet med summativ bedömning. Utifrån detta syfte utkristalliserades följande forskningsfrågor. Hur uppfattar ... -
Elevmotivation i matematikämnet – en systematisk litteraturstudie om effekter av motivationsfrämjande interventioner
(2021-07-06)The aim of this study is to identify evidence-based interventions that work effectively for teachers to increase the motivation of junior high school and high school students in mathematics. A systematic literature study ... -
Nyanlända elever och kritiskt tänkande: En intervjustudie om möjligheter och utmaningar
(2021-07-05)Integration och demokrati är två högaktuella samhällsfrågor i Sverige. En lyckad inkludering av nyanlända elever i svenska skolan kan erbjuda dessa unga samhällsmedborgare de förutsättningarna som behövs för ett aktivt ... -
Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning
(2021-06-10)Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra ... -
”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur
(2021-06-03)Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om ... -
Generationen som inte vill läsa — en modern myt?
(2020-09-28)Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas ... -
Gemenskap & individualism
(2020-09-15)Arbetets syfte är att undersöka gemenskaplighet och individualism i den svenska grundskoleläroplansdiskursen 1962–2011. Studien har som syfte att identifiera en generell diskursiv förskjutning, dess kännetecken, och hur ... -
Kunskap och kunskapsformer
(2020-09-15)Uppsatsens primära syfte är att analysera begreppet kunskapsform samt de fyra kunskaps-formerna fakta-, förståelse-, färdighets- och förtrogenhetskunskap, som dessa beskrivs av Ingrid Carlgren. Ett andra syfte är att ge ...