Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 249-268 of 556
-
Lärande är att de ska gå från en liten blomma till en stor sol. En kvalitativ intervjustudie om elevassistenters undervisningsroll på fritidshem knutna till grundsärskolan
(2024-04-22)Studiens syfte är att undersöka elevassistenters erfarenhet av- och reflektioner kring den undervisningsroll de har, och deras syn på det lärande som sker på fritidshem knutna till grundsärskolan. Studiens frågeställningar ... -
Lärande i grundsärskolan. En kritisk diskursanalys
(2015-06-02)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera diskurser kring lärande i grundsärskolan. Materialet är åtta examensarbeten från två högskolor/universitet i Sverige från speciallärarutbildningen med inriktning ... -
Lärande med IUP. Formativa aspekter i lärares arbete med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen
(2011-09-19)Syfte: Syftet med studien är att synliggöra lärandet och de formativa aspekter som sker kring arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen i grundskolan tidiga år på några skolor. Vilka skillnader ... -
Lärandesituationer i förskolan - En undersökning om fem pedagogers beskrivningar om barns inflytande, delaktighet och lek
(2016-01-22)Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar hur de arbetar med barns inflytande, delaktighet och lek för att skapa konstruktiva lärandesituationer i förskolan. Frågeställningar: • Vilka ... -
Lärare i behov av särskilt stöd? Vad behöver en lärare lära sig för att kunna bemöta CODA-elever i skolan?
(2014-04-09)CODA (Children of deaf adults) innebär att man är hörande själv men har en eller två teckenspråkiga föräldrar. CODA-elever har teckenspråk som hemspråk och de lever mittemellan den döva världen och den hörande. Det skulle ... -
Lärare lär genom skuggning. En studie av hur lärare i grundsärskolan utvecklar interaktionen i matematikundervisningen
(2015-06-02)Syfte Studiens syfte har varit att undersöka hur lärares interaktion med sina elever under matematiklektionerna kan utvecklas i ett par grundsärskoleklasser, där även elever i inriktningen träningsskola ingår. Ytterligare ... -
Lärare och elever i aktion. Matematikutveckling för elever i behov av särskilt stöd
(2013-10-17)Syfte: Syftet med undersökningen är att belysa några pedagogers arbete kring elever i behov av stöd i matematik genom att de deltagande pedagogerna reflekterar över den egna praktiken samt ser nya möjligheter med hjälp av ... -
Lärarens uppfattningar och kunskaper om matematikångest.En surveyundersökning om hur stor andel av F-6 lärarna, som ser de tidiga tecknen vilka kan leda till matematikångest hos eleverna.
(2023-02-22)Matematikångest är en negativ känsla som uppstår i olika matematiska situationer vilket påverkar individen på olika sätt. Känslor i form av oro, rädsla, spänningar och ångest påverkar individens förmåga att hantera siffror ... -
Lärares behov av stöd med elever som stör undervisningen - studien genomförd med fokusgrupper
(2011-09-19)Studiens syfte var att undersöka hur lärare talar om behov av stöd i arbetet med elever som stör undervisningen. Följande frågeställningar ställdes: Hur beskriver lärare vad som utgör elevers agerande? Hur beskriver ... -
Lärares hantering av Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd för läsning på höstterminen i årskurs 1 - En kvalitativ intervjustudie av sex lågstadielärares uppfattningar
(2020-06-23)Syfte Kunskapskrav i läsförståelse för skolans årskurs 1 infördes år 2016. Sedan dess är lärarna ålagda att bedöma elevernas läsförmågor på höstterminen i årskurs 1 med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd. Syftet med ... -
Lärares inställningar till elevers olikheter En enkätundersökning av högstadielärares inställningar till inkludering
(2015-11-10)Title: Teachers attitudes towards pupils differences – A questionaire-based study of teachers attitudes towards inclusion in compulsory school. Purpose: The starting point of this study is to investigate whether there ... -
Lärares livsvärld. Fyra lärares förutsättningar att arbeta med elever med autismspektrum i en förändrad skola för alla
(2014-06-23)Syfte: I och med en förändring i skollagen den 1 juli 2011 tillhör elever med autismspektrumtillstånd, utan utvecklingsstörning, grundskolan och inte längre särskolan. Denna förändring i lagtexten innebär stora förändringar ... -
Lärares metoder i läsundervisning. För elever med lässvårigheter i den ordinarie undervisningen
(2014-03-31)Syfte: Syftet med undersökningen var att undersöka hur lärare undervisar elever med lässvårigheter i den ordinarie undervisningen. För att besvara detta syfte har två frågeställningar utformats: Använder sig lärare av någon ... -
Lärares motivationsskapande arbete. En studie i grundsärskolan
(2014-11-03)Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar motivationsskapande med sina elever på grundsärskolan trots att elevernas betyg inte har någon betydelse för deras framtida gymnasiesärskolestudier. Studien utgick ... -
Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9
(2021-02-08)Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF ... -
Lärares syn på specialpedagogiska insatser i skolan. En intervjustudie
(2014-05-13)Syfte: Studiens syfte är att undersöka och beskriva vad lärare anser är specialpedagogiska insatser och hur de skulle önska att dessa var utformade i skolan. Jag tar reda på vilka elever lärarna anser vara i ... -
Lärares tal om organisation av stöd till elever i svårigheter. En diskursanalytisk studie av en grupp lärares tal om ett förändringsarbete mot en skola för alla
(2014-04-01)Det övergripande syftet med studien är att studera vilka diskurser som framträder hos lärare i talet om hur stöd till elever i svårigheter bäst ska organiseras samtidigt som ett förändringsar-bete mot en skola för alla ... -
Lärares uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll - En halvstrukturerad kvalitativ intervjustudie med åtta lärare
(2020-03-04)Special educational needs coordinators (SENCOs) and Special education teachers (SETs) (Abbott, 2007), which in Sweden are referred to as specialpedagoger and speciallärare – two different professions or just the same? In ... -
Lärares utvärderingspraktiker i matematik - en studie om tre matematiklärares sätt att tillämpa formativ bedömning i utvärderingen av elevernas kunskaper
(2015-06-02)Syfte Studiens syfte är ta reda på lärarnas utvärderingspraktik när det gäller elevers matematiska kunskaper och förståelse. Är det den formativa eller den summativa bedömningen som tillämpas mest? Vad tycker lärarna om ... -
Läsa-, skriva-, räknagarantin: en garanti för åtgärder eller resultat? En kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares upplevelser och beskrivning av läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen
(2020-06-23)Syftet med studien var att undersöka hur lärare och speciallärare upplever och tolkar den nya läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen, och hur garantin implementerats. Syftet var vidare att ta reda ...