Lärande är att de ska gå från en liten blomma till en stor sol. En kvalitativ intervjustudie om elevassistenters undervisningsroll på fritidshem knutna till grundsärskolan
Abstract
Studiens syfte är att undersöka elevassistenters erfarenhet av- och reflektioner kring den
undervisningsroll de har, och deras syn på det lärande som sker på fritidshem knutna till
grundsärskolan. Studiens frågeställningar vill granska hur några elevassistenter beskriver att
de utför undervisning på fritidshem kopplat till läroplanens undervisningsmål för fritidshem
och på vilka sätt de får vägledning i arbetet med undervisningen.
Studien utgår från Deweys teorier om intresse som central beståndsdel i elevers lärande, och
socialt samspel som betydelsebärare i undervisningen. Även Wengers teori kring praktikge-
menskap finns med som belyser hur en grupp individer skapar och formar den praktik de är en
del av. Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer av sju elevassistenter som metod.
Resultatet visar på några elevassistenters olika erfarenheter av undervisning och lärande på
fritidshem för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) eller flerfunktionsnedsätt-
ning. Flera av informanterna identifierar sig inte med en undervisningsroll. Däremot lyfter de
exempel på det lärande som pågår på fritidshemmet där en förutsättning är elevernas intressen
som utgångspunkt. Några av informanterna menar också att lärande ingår i alla sammanhang
som omger eleverna. Skolans undervisning uppfattar de ibland som alltför teoretiskt för den
elevgrupp de arbetar med.
Elevers delaktighet är en av fritidshemmets grundpelare. Informanterna uttrycker olika exem-
pel på hur eleverna görs delaktiga, vilket främst handlar om elevers möjligheter till val, men
även hur elevassistenterna uppmärksammar elevers intressen för att sedan lyfta in det i under-
visningen. Den andra betydelsefulla basen i fritidshemmets undervisning är att grupporiente-
rat arbetssätt bör genomsyra verksamheten. Här skiljer sig studiens fritidshem åt. Några ele-
vassistenter arbetar individuellt med eleverna medan andra strävar efter att låta eleverna ingå i
gruppinriktade aktiviteter. Studien visar också på hur elevassistenterna inte ges tillräckliga
möjligheter att reflektera kring arbetet på fritidshemmet eller hur kapitel fyra i läroplanen som
riktar sig till fritidshemmet ska omsättas i praktiken.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2024-04-22Author
Heinö Djurovic, Ida
Keywords
elevassistent
fritidshem
undervisning
lärare
lärande
intellektuell funktionsnedsättning
flerfunktionsnedsättning
Language
swe