Search
Now showing items 1-8 of 8
Språk och samspel med Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) En interventionsstudie i gymnasiesärskolan med varierande språklig bakgrund
(2012)
The objective of the study was to describe and analyze linguistic communication
among pupils using augmentative and alternative communication (AAC) before
and after an educational intervention. The purpose of the ...
"Everything I read on the Internet is in English". On the impact of extramural English on Swedish 16-year-old pupils’ writing proficiency.
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2012)
I denna licentiatuppsats undersöks vilken inverkan som exponering för engelska på fritiden kan ha på svenska grundskoleelevers förmåga att skriva på engelska.
I uppsatsen analyseras brev och nyhetsartiklar skrivna av 37 ...
Käppen i hjulen. Behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland gymnasieelever med varierande språklig bakgrund.
(Institutet för svenska som andraspråk, 2010)
Denna studie fokuserar behärskning av svenska konventionaliserade uttryck
bland ungdomar med varierade språklig bakgrund. Materialet har
samlats in med hjälp av en enkät som innehåller fyra test med fokus på
olika ...
Creating multimodal texts in language education
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2012)
I denna licentiatuppsats undersöks gymnasieelevers skapande av digitala
berättelser i svenska eller svenska som andraspråk i en skolpraktik.
Analysen grundas på videoupptagningar av par eller mindre grupper
under deras ...
”Oftast är vi ganska fria”. Eleverna, skrivandet och skrivundervisningen
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet., 2012)
What notions about writing do students have? In my study I have followed 91
students in upper secondary school and their two teachers during a one year
course of Swedish. I am interested in the students’ conceptions of ...
Forskningscirkeln – en arena för kunskapsutveckling och förändringsarbete.
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet., 2013)
Denna rapport om forskningscirklar har ett flerfaldigt syfte. Eftersom forskningscirkeln
fortfarande är relativt okänd som ett sätt att bedriva kompetensutveckling
inom skolans värld är en av målsättningarna med ...
”eftersom jag har två språk” Språkbruk bland svensktalande ungdomar i Europa
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2014)
I takt med den ökande globaliseringen blir det allt vanligare att barn och ungdomar växer upp i flera länder och talar flera språk. I licentiatuppsatsen undersöks den rapporterade språkanvändningen bland flerspråkiga ...
Nyanländas språkinlärning. Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter
(Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, 2018)
Denna volym tillägnas redovisning av en satsning på fem forskningsprojekt om nyanländas lärande vid institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. I samband med en fördjupning i och av studier om nyanländas ...