Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1563-1582 of 2331
-
"När vi träffar socialtjänsten så lämnar vi information kring eleven medan de i sin tur inte kan ge oss någonting" en studie om samverkan mellan skola och socialtjänst.
(2008)SyfteVårt syfte är att studera samverkan mellan skola och socialtjänst utifrån pedagogers och socialsekreterares synvinkel. Vi vill studera faktorer som hindrar eller möjliggör samverkan. Frågeställningar.Hur upplever ... -
”En nästan hundraårig historia av machoideal” Ett genusperspektiv på undervisningen inom jazz- och improvisationsensemble
(2012)Syftet med detta arbete är att beskriva hur musiklärare ser på och arbetar med genus och jämställdhet i sin undervisning. Jag har valt att rikta in arbetet mer specifikt på ensembleundervisning inom den högre musikutbildningen. ... -
“Någonstans måste kunskap uppstå. Den kan inte uppstå i verktyget” - en studie i informationsteknikens påverkan på kunskapsprocesser i musikämnet på gymnasiet
(2014)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida informationsteknik i form av smartphone, dator eller läsplatta påverkar kunskapsprocesser på gymnasiet och mer specifikt inom musikämnet. Ser lärarna någon ... -
Några elevers förmåga att reflektera över sin egen kunskapsnivå i skriftlig produktion i spanska efter avslutad grundskola
(2010)Arbetets syfte var att undersöka elevers förmåga att reflektera över och uppskatta sin egen språknivå i ämnet spanska med hjälp av checklistorna som finns i materialet Europeisk språkportfolio (ESP). Studiens två ... -
Några elevers syn på mobbning. En jämförande studie mellan några elevers uppfattning av mobbning och den allmänna uppfattningen baserad på Olweusprogrammet
(2007)Syfte Vi anser att mobbning hör till den allvarligaste problematiken på skolan och forskning kring den baseras alltför ofta på den s.k. allmänna uppfattningen. Därför vill vi i denna uppsats uppmärksamma elevernas egna ... -
Några lästexter i de nationella proven i Engelska A: I vilken grad reflekterar de begreppet interkulturalitet som det ges uttryck för i styrdokumenten.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Titel: Några lästexter i de nationella proven i Engelska A: I vilken grad reflekterar de begreppet interkulturalitet som det ges uttryck för i styrdokumenten Författare: Frida Jodin Termin och år: VT 2008 Kursansvarig ... -
”Nefertiti skriker i Berlin” Bodil Malmstens poesi – motiv och motivation
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Syftet med uppsatsen är att undersöka motivet rädsla i Bodil Malmstens diktsamling Nefertiti i Berlin, samt att i didaktiskt syfte redogöra för hur elevers intresse för boken kan väckas. Frågorna jag ställer inför arbetet ... -
”Nej, jag kan inte heta Kattis. Det är ett tjejnamn och jag är en pojke.” – förhandlingar om genus och ålder i förskolebarns lek.
(2014)Sammanfattning Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barn i förskolan förhandlar om att få tillträde till olika leksituationer. Detta kommer att göras med särskilt fokus på hur barn positionerar sig utifrån genus ... -
Neuropsykiatriska diagnoser i skolan - för vems skull?
(2010)Sammanfattning: Mot bakgrund av den pågående samhällsdebatten om neuropsykiatriska diagnosers vara eller inte vara, liksom vårt brinnande intresse för specialpedagogik, har vi valt att fördjupa oss i hur denna problematik ... -
Ni är här imorgon va? En studie om ungdomars rörelsemönster i det offentliga rummet
(2012)I denna studie har jag velat diskutera hur ungdomar rör sig i det offentliga rummet då fritidsgården som rum inte finns tillgängligt, samt att belysa vilka konsekvenser frånvaron av en fritidsgård kan få för ungdomarnas ... -
”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige kan dom lära mycket av” – om skönlitteratur i svenska som andraspråksundervisningen
(0000)I det här examensarbetet behandlas fyra svenska som andraspråkslärares förhållningssätt gentemot skönlitteratur i deras undervisning. Syftet med examensarbetet har varit att, med hjälp av halvstrukturerade intervjuer, ... -
Ninth grade pupils’ reading comprehension of English newspaper articles
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)Abstract This essay compares ninth grade pupils’ reading comprehension of four British newspaper articles that differ in style, content and level of difficulty. It investigates gender differences in reading comprehension ... -
Nio lärares upplevelser av sin förändrade lärarroll i ljuset av den frimodiga eleven
(2011)Frågeställningar • Hur erfar lärare att deras utgångsläge som ledare har förändrats i relation till elevers ökade delaktighet och ansvar? • Hur kan man som lärare se elevens frimodighet, medvetenhet och inflytande som ... -
No longer in the dark
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)Final project within the Teacher Training Program 41-60 points, University of Gothenburg Title: No Longer in the Dark – an essay about becoming literate Authors: Anina Lindmark, Karolina Möller Term and year: Spring ... -
No longer in the dark
(2007)Purpose and questions Our purpose with this project is to explore the knowledge about the effects of education on society and the individual (in our case illiterate women). With this we also want to increase the understanding ... -
NO NAME - Fenomenet förståelse
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2012) -
No words needed: Förekomsten av icke-verbala kränkningar i skolår 3-6 på två skolor i Göteborg
(2014)Sammanfattning: I denna enkätstudie undersöktes förekomsten av fysiska och psykiska icke-verbala kränkningar, i åldrarna 9-1 år. 131 elever från två skolor i skilda stadsdelar i Göteborg deltogienkätundersökningen.Iunder ... -
Normbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010
(2011)Syfte: Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras på förskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen ... -
Normer för manlighet och skolans krav – dissonans eller konsonans?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Sammanfattning Examinationsnivå: C-uppsats; examensarbete på nya lärarprogrammet (10p) Titel: Normer för manlighet och skolans krav – dissonans eller konsonans? Författare: Kristina Johnsson och Sara Norlin Termin och ...