"När vi träffar socialtjänsten så lämnar vi information kring eleven medan de i sin tur inte kan ge oss någonting" en studie om samverkan mellan skola och socialtjänst.
Abstract
SyfteVårt syfte är att studera samverkan mellan skola och socialtjänst utifrån
pedagogers och socialsekreterares synvinkel. Vi vill studera faktorer som
hindrar eller möjliggör samverkan.
Frågeställningar.Hur upplever pedagoger och socionomer att samverkan fungerar, vad möjliggör
samverkan, vad hindrar samverkan, hur ser den ideala samverkan ut mellan skola
och socialtjänst. Dessa är våra frågeställningar genom arbetet.
Metod och materialVi har valt att intervjua både pedagoger och socialsekreterare för att få en så
bred bild om som möjligt kring deras syn på samverkan Vi har tolkat våra
informanter utifrån ett systemteoretiskt perspektiv och tidigare forskning på
området.
ResultatDet vi kom fram till är att sekretessen är ett stort hinder. Men det finns
möjligheter att få till en bra samverkan i alla fall dels genom egna tolkningar av
lagen dels genom förståelsen av hur viktiga föräldrarna är inom samverkan.
Vi vill visa på hur samverkan utifrån de olika nivåer som finns inom
systemteorin.
Betydelse för läraryrketDet står i skollagen att skolan ska samverka med socialtjänsten. Oavsett
Anmälningsplikt eller ej så har skolan och socialtjänsten barnets bästa i fokus.
Dilemman med anmälningsplikten är något som vi kommer att stöta på i vårt
kommande yrke. Därför är det viktigt att lyfta fram hur lagen är konstruerad för
att kunna verka för barnets bästa i fokus. Vi är medvetna om att samverkan
mellan skola och socialtjänst kommer att bli problematiskt eftersom sekretessen
ser ut som den gör idag.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Hedlund, Therese
Dronjak, Tanja
Keywords
Samverkan
sekretess
skola
socialtjänst
systemt
Language
sv