“Någonstans måste kunskap uppstå. Den kan inte uppstå i verktyget” - en studie i informationsteknikens påverkan på kunskapsprocesser i musikämnet på gymnasiet
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida informationsteknik i form av smartphone, dator eller läsplatta
påverkar kunskapsprocesser på gymnasiet och mer specifikt inom musikämnet. Ser lärarna någon skillnad idag på
elevers attityd till och fokus på skolarbetet i förhållande till för 10-15 år sedan? Skapar informationstekniken mer
möjligheter eller hinder för kunskapsprocessen och hur påverkas eleverna av det enorma sociala nätverk de via
tekniken är en del av? Vi har undersökt detta genom kvalitativa intervjuer med lärare och elever på två
gymnasieskolor i Göteborg. Materialet vi samlat in har analyserats med koppling till tidigare forskning och teori
som rör begrepp som kunskap, information, multitasking och det sociala nätverket.
Resultatet vittnar om en medvetenhet bland både lärare och elever kring ämnet och de tillhörande begreppen. Man
gör tydliga distinktioner mellan information och kunskap och ser både möjligheter och hinder som tekniken kan
innebära. Resonemang som görs vidare kring dessa teman handlar om skolans roll i att skapa en miljö för lärande
som eleverna inte kan uppnå själva eller med teknikens hjälp.
Degree
Student essay