Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1288-1307 of 2331
-
Lekens betydelse som pedagogiskt redskap
(2010)Sammanfattning: Syfte Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagogerna inom förskolan ser på leken och vad leken har för betydelse för barnens utveckling inom förskolan. Metod Vi har valt att använda oss av intervjuer ... -
Lekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv
(2009)Syfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv. Syftet med denna undersökning var att undersöka lekens betydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka om leken ... -
Lekens möjligheter att utvecklas i förskolan, vad är det som påverkar?
(2012)Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att visa på, hur man i förskolor påverkar barn i deras lek och utveckling genom material, tid och rum. Samt hur förskollärare idag ser på barns lek till möjligheter att lära och ... -
"Leker du med killsaker?" - om hegemonisk maskulinitetsstruktur i förskolan
(2012)Sammanfattning: Genus är det socialt konstruerade könet som skapas i samhället och resulterar i normer och värderingar som påverkar hur vi lever våra liv. Vårt syfte med undersökningen är att synliggöra om det finns några ... -
"Lev många liv läs många böcker" en kvalitativ studie om Hur Vad och Varför vi ska läsa skönlitteratur i skolan
(2007)Syfte Syftet är att undersöka förhållningssätt till läsning hos elever i de yngre åldrarna samt lärare för att hitta verktyg som gynnar läsningen. Huvudfråga och Bakgrund För att kunna hjälpa eleverna att nå kursmålen i ... -
"Lev många liv läs många böcker" En litteraturstudie om att använda skönlitteratur i den tidiga läsinlärningen
(2007)Sammanfattning BakgrundVi har under vår utbildning förstått hur viktigt det är att barn lär sig läsa och har lust till det. Vi vill med detta examensarbete se på hur man ska bedriva den tidiga läsundervisningen för ... -
Lev S. Vygotskij 1896-1934 - Ett ord säger mer än tusen bilder
(2013)Sammanfattning I studien har vi ställt oss frågan hur väl Lev S. Vygotskij´s teorier fungerar i dagens samhälle. Vygotskij är en stor ikon bland dagens idéer om lärande. I uppsatsen ligger fokus på förskolan och grundskolan ... -
Levande berättande - om att använda en berättande föreställning i undervisningen
(2012)Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka vilka egenskaper en berättande föreställning har som kan vara användbara i undervisning samt att studera hur olika medierande redskap som ljud, ljus, bild och musik kan ... -
Lgr 11 & naturvetenskapen i skolan - en studie kring lärares resonemang och uppfattningar
(2012)Sammanfattning I denna studie vill vi få kunskap om hur lärare som undervisar i årskurs 1-3 uppfattar och resonerar kring Lgr 11 och kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena. Vi vill även få en inblick i de didaktiska ... -
”Det ligger i generna” - en studie om hur genus konstrueras samt hur genus kan ta form i förskolan
(2010)Sammanfattning: Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka ett antal pedagogers inställning till genus samt hur de arbetar med genus och en eventuell genuspedagogik i den vardagliga verksamheten. Under uppsatsen har ... -
”Det ligger ju i tiden att man ska lära sig det”- En kvalitativ undersökning av pedagogers arbete med läslust, ur ett genusperspektiv
(2011)Bakgrund Den internationella undersökningen PIRLS (2007) ) visar att elever i årskurs fyra läser allt sämre, samt har en försämrad attityd gentemot läsning. I de svenska resultaten i studien framkom också en signifikant ... -
Lika tillgång till utbildning? - en studie om lokala kurser och nationell likvärdighet på gymnasiets yrkesprogram
(2012)Syftet med denna uppsats är att genom utredningen SOU 008:7 analysera policyn kring yrkesprogrammens lokala kursutbud och diskutera föreställningar om en likvärdig skola. Detta görs genom att ställa följande frågor: Vad ... -
Lika viktigt som att andas! En intervjustudie om matematiken i förskolan.
(2012)Sammanfattning Syftet med denna undersökning är att få ta del av hur pedagoger ser på ämnet matematik i förskolan samt vilket arbetssätt de använder sig av. Jag använde mig av följande frågeställningar: Hur beskriver ... -
Likabehandling i teorin. En intersektionell analys av två skolors likabehandlingsplaner.
(2012)Som metod används dokumentanalys vilken ofta används för att undersöka skolans olika styrdokument. Undersökningen utgår från innehållnivå, ideologisk nivå samt intern- och extern verksamhetsnivå vilka är fyra av dokumentanalysens ... -
Likabehandlingsplanen en kvalitativ studie om likabehandlingsplanens roll i skolans dagliga verksamhet
(2008)___________________________________________________________________________ Syfte:I s amband med lagen006:67 har s ko l orna ålagts ett uppdrag s om innebär att dehar en s kyldighet att upprätta en likabehandlningsplan. ... -
Likheter och olikheter: möten i samtida svensk barnlitteratur
(2013)Syftet med vår uppsats är att kvalitativt undersöka hur likheter och olikheter mellan svenskfödda och icke- svenskfödda personer skildras och förstärks i ett urval av samtida bilderböcker. Materialet som analyseras består av ... -
Likheter och skillnader mellan två lärares matematikundervisning om ental och tiotal inom ramen för årskurs två i Sverige och Libanon Rapport nummer: Ht-2611-015
(2011)Vi har valt att analysera två lektioner om ental och tiotal i årskurs 2 i matematikundervisning mellan två länder, Libanon och Sverige. Vårt syfte är att få en inblick i likheter och skillnader i ett visst moment ... -
Likvärdig är inte lika! – Ett arbete om bedömningsdiskussioner och likvärdig skola
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)ABSTRACT Titel: Likvärdig är inte lika! – Ett arbete om bedömningsdiskussioner och likvärdig skola – Författare: Markus Eriksson och Anna Frid Typ av arbete: Examensarbete (10p) Sidantal: 46 Handledare: Ulla-Britt ... -
Likvärdig eller ovärdig? Klass och skolsegregation i Göteborg
(2011)Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka relationen mellan klass-/boendesegregation och det fria skolvalets effekter på en likvärdig skola. Införandet av det fria skolvalet skapade en skolmarknad i vilken elever och ... -
Likvärdig och rättvis betygssättning? En studie av en högstadieskola i Mölndal.
(2007)Bakgrund Betygssättning innebär att en lärare vid en given tidpunkt skall sammanfatta sina bedömningar om elevens kunskaper i ämnet. Betyget skall visa hur långt eleven har nått i förhållande till de mål som finns i ämnet. ...