Lekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv
Abstract
Syfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse i
matematikundervisning ur lärarperspektiv.
Syftet med denna undersökning var att undersöka lekens
betydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka om
leken kunde tillämpas i undervisningen, och speciellt om leken
hade en plats i matematikundervisningen.
Metod:Metoden som vi använde för att hämta information var den
kvalitativa intervjun. Vi hade fem yrkesverksamma lärare för
årskurs 1 till 6. Lärarnas arbetsplatser var utspridda på tre olika
skolor och en av dem var en Montessori-skola.
Resultat: Vår undersökning visade att lärarna använder leken i
matematikundervisning först och främst för att väcka barnens
intresse. För det andra, med leken kan man knyta
vardagssituationen till matematik. Lärarnas inställning till leken
var positiv och de tyckte att leken passade bäst att använda för
barn i grundskola tidigaredelen.
Betydelse för läraryrket: Resultatet från denna undersökning hoppas vi kan komma till
nytta för vårt kommande yrke, läraryrket. Vi ansåg att
kunskapen om leken var grundläggande för barns lärande och
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Estabragh Rezaei, Mahboobeh
Ryberg, Ida Nur Aidah
Keywords
lustfyllt
lärande
leken
matematik
Language
sv