”Det ligger i generna” - en studie om hur genus konstrueras samt hur genus kan ta form i förskolan
Abstract
Sammanfattning:
Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka ett antal pedagogers inställning till genus samt hur de arbetar
med genus och en eventuell genuspedagogik i den vardagliga verksamheten. Under uppsatsen har jag dessutom
fördjupat mig i utvald litteratur och forskning kring genusbegreppet och hur jämställdhet och ett arbete kring
detta kan ta form i förskola och skola. En del i mitt syfte är att försöka visa på likheter och skillnader mellan
pedagogernas utsagor och vad litteraturen säger.
Mina frågeställningar under arbetet har varit:
Hur ser genuspedagogiken ut på de olika avdelningarna?
Hur anser pedagogerna att genus konstrueras? Hur förhåller sig deras syn till tidigare forskning och teorier?
Resultatet av de intervjuer som ligger till grund för resultatdelen visar att ingen av de två berörda avdelningarna
arbetar med konkreta särskilda genusaktiviteter utan försöker att integrera ett jämställt synsätt i vardagen.
Samtliga informanter upplever att det genusarbete som ska komma igång på förskolan går lite segt på grund av
ointresse och ingen riktig gnista hos någon inblandad.
Efter att ha tagit del av litteratur och forskning är det min slutsats att en inom arbetslaget gemensam, bred
kunskapsgrund kring ämnet genus och hur omedvetna handlingar kan upprätthålla icke jämställda maktstrukturer
är viktiga delar för att ett arbete ska kunna startas upp, drivas och utvecklas. Jag upplever att risken för att fastna
i en bild där samtliga inom verksamheten tror att densamma är jämställd är överhängande. Det är därför av
största vikt att varje avdelning har en tydlig plan för hur kränkningar och andra orsaker till bristande jämställdhet
kan motverkas och att dessa tydligt följs upp och utvärderas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Nilsson, Richard
Keywords
Genus
medvetenhet
jämställdhet
kön
Language
sv