Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1152-1171 of 2331
-
Lärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematik
(2007)Bakgrund: Upplevelser under vår Verksamhets Förlagda Utbildning har lett till att vi med vårt examensarbete vill försöka se hur lärarens förhållningssätt till matematikämnet är och om det påverkar elevernas uppfattning ... -
Lärare och lärarstudenters uppfattningar om sina IKT-kunskaper
(2014)Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka om lärare anser sig ha tillräcklig kunskap inom IKT för att integrera det i den dagliga undervisningen. Utöver detta är syftet även att se om blivande lärare känner att ... -
Lärare om autentiskt material i språkundervisning
(2007)Sammanfattning Vi ville ta reda på hur yrkesverksamma språklärare ställer sig till att arbeta med autentiskt material. I den attitydundersökning som vi genomförde bland lärare som arbetar med autentiskt material i ... -
Lärare om IKT
(2012)Syftet med denna undersökning är att undersöka hur datorn och andra tekniska hjälpmedel används i grundskolan av några lärare och till vilken grad. Jag utgår från att datorn är det mest centrala verktyget inom IKT och ... -
Läraren och teorier om lärande - En litteraturstudie
(2012)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur skrivprocessen i svenskämnet kan främjas med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv, respektive av ett hermeneutiskt synsätt. Studien ställer följande två frågor: Hur kan ... -
Läraren som kunde tala matematik – en undersökning om lärares syn på matematikundervisning
(2009)Syftet med vår undersökning är att ta reda på i vilken omfattning och hur, kommunikativa lärandesituationer kommer till uttryck i lärarens planering av matematikundervisningen. Vi utgår från åtta matematiklärares syn ... -
- Läraren uppmuntrade mig under lektionen. En kvantitativ studie om lärarbemötande och motivation
(2008)Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att undersöka om lärarbemötande kan påverka elevers motivation för skolarbete. Vår problemformulering är denna: Påverkar upplevelsen av lärarens bemötande elevers inre motivation ... -
Läraren – Och den mångkulturella skolan
(2013)Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att jag skall bilda mig en uppfattning kring lärarens arbetssituation i den mångkulturella förortsskolan. Jag vill även ta reda på varför arbetssituationen är som den är. Det ... -
Läraren, läroplanen och läromedlen – en textanalys av läroböcker i fysik
(2011)Sammanfattning Syftet med den här textanalysen har varit att försöka underlätta förändringen mellan läroplaner hösten 011 för grundskolelärare i fysik. En analys av i vilken utsträckning befintligt läromedel i fysik ... -
Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Arbetets art: Examensarbete 10 poäng, lärarprogrammet Antal sidor: 35 sidor Titel: Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag? Författare: Katarina Svensson – Löfström & Åsa Segelod Handledare: ... -
Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Titel Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter Arbetets art Examensarbete Sidantal 33 Författare Linus Bredberg och Martin Glimström Handledare ... -
Lärarens roll i en-till-en projekt
(2011)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare inför att börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola som nyligen har infört en-till-en projekt. Vi ... -
Lärares (o)kunskap om formativ bedömning - en kvalitativ innehållsanalys
(2013)Vårt syfte har varit att undersöka om formativ bedömning används av lärare i Sveriges skolor och hur lärare motiverar sitt val av bedömningsform. För att ta reda på det har vi gjort en kvalitativ innehållsanalys av fem ... -
Lärares användning av IKT i undervisningen
(2012)Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur lärare på en specifik skola använder IKT i sin undervisning. Huvudfrågorna är att beskriva hur lärarna där idag använder sig av IKT i sina klassrum, vad de anser om ... -
Lärares arbete och bemötande av elever med beteendeproblem
(2008)Sammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka vad lärare menar är utmärkande för elever med beteendeproblem samt hur de bemöter och arbetar didaktiskt med dessa elever i skolan. Vidare var syftet att granska olika utarbetade ... -
Lärares bedömning av ekologiuppgifter
(2007)Sammanfattning Denna studie gäller lärares inställning och bedömning till ett antal uppgifter i ekologi. Syftet är att ta reda på i vilka sammanhang lärare tycker att de olika uppgifterna passar in i undervisningen. Den ... -
Lärares erfarenheter av elevers loggboksarbete
(2009)Sammanfattning: I denna studie har vi gjort en ansats att analysera hur olika lärare inom de yrkesinriktade programmen; Barn- och fritidsprogrammet(BF) samt Handelsprogrammet(HP), erfar/använder sig av loggboken och hur ... -
Lärares inställning till ämnet idrott och hälsa
(2013)Syftet med denna undersökning är att ta reda på olika lärargruppers inställning till ämnet idrott och hälsa. Vår förhoppning är även att visa på ämnets väsentlighet i skolan och dess betydelse för elevernas framtid. ... -
Lärares inställningar till robotar med empatiska förmågor i klassrummet
(2014)Studiens syfte har varit att undersöka lärares inställning till användning av en pedagogisk robot med empatiska förmågor i klassrummet. Till undersökningen har en specifik metod valts, ContraVision, vars avsikt är att ta ... -
En lärares interaktion med sina elever, som inte längre finns där
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Detta examensarbete är ett nedslag mitt i arbetet med ett konstprojekt som i enkla drag innebär att jag filmar en lärares interaktion med sina elever och därefter i ett videoverk, med hjälp av en skådespelare rekonstruerar ...