Now showing items 1152-1171 of 2331

    • Lärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematik 

      Thörnblom, Jane; Stolpe, Mia (2007)
      Bakgrund: Upplevelser under vår Verksamhets Förlagda Utbildning har lett till att vi med vårt examensarbete vill försöka se hur lärarens förhållningssätt till matematikämnet är och om det påverkar elevernas uppfattning ...
    • Lärare och lärarstudenters uppfattningar om sina IKT-kunskaper 

      Ring, Hannah; Lorén, Nicole (2014)
      Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka om lärare anser sig ha tillräcklig kunskap inom IKT för att integrera det i den dagliga undervisningen. Utöver detta är syftet även att se om blivande lärare känner att ...
    • Lärare om autentiskt material i språkundervisning 

      Liljekvist, Ingrid (2007)
      Sammanfattning Vi ville ta reda på hur yrkesverksamma språklärare ställer sig till att arbeta med autentiskt material. I den attitydundersökning som vi genomförde bland lärare som arbetar med autentiskt material i ...
    • Lärare om IKT 

      Stoltz, Terese (2012)
      Syftet med denna undersökning är att undersöka hur datorn och andra tekniska hjälpmedel används i grundskolan av några lärare och till vilken grad. Jag utgår från att datorn är det mest centrala verktyget inom IKT och ...
    • Läraren och teorier om lärande - En litteraturstudie 

      Rizko, Christin (2012)
      Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur skrivprocessen i svenskämnet kan främjas med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv, respektive av ett hermeneutiskt synsätt. Studien ställer följande två frågor: Hur kan ...
    • Läraren som kunde tala matematik – en undersökning om lärares syn på matematikundervisning 

      Ingermansson, Rebecca; Hawthorne, Viktoria (2009)
      Syftet med vår undersökning är att ta reda på i vilken omfattning och hur, kommunikativa lärandesituationer kommer till uttryck i lärarens planering av matematikundervisningen. Vi utgår från åtta matematiklärares syn ...
    • - Läraren uppmuntrade mig under lektionen. En kvantitativ studie om lärarbemötande och motivation 

      Annika Karlsson; Maria Larsson; (2008)
      Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att undersöka om lärarbemötande kan påverka elevers motivation för skolarbete. Vår problemformulering är denna: Påverkar upplevelsen av lärarens bemötande elevers inre motivation ...
    • Läraren – Och den mångkulturella skolan 

      sondosi, pardis (2013)
      Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att jag skall bilda mig en uppfattning kring lärarens arbetssituation i den mångkulturella förortsskolan. Jag vill även ta reda på varför arbetssituationen är som den är. Det ...
    • Läraren, läroplanen och läromedlen – en textanalys av läroböcker i fysik 

      Håkansson, Linda (2011)
      Sammanfattning Syftet med den här textanalysen har varit att försöka underlätta förändringen mellan läroplaner hösten 011 för grundskolelärare i fysik. En analys av i vilken utsträckning befintligt läromedel i fysik ...
    • Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag? 

      Svensson Löfström, Katarina; Segelod, Åsa (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
      Abstrakt Arbetets art: Examensarbete 10 poäng, lärarprogrammet Antal sidor: 35 sidor Titel: Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag? Författare: Katarina Svensson – Löfström & Åsa Segelod Handledare: ...
    • Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter 

      Glimström, Martin; Bredberg, Linus (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
      Titel Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter Arbetets art Examensarbete Sidantal 33 Författare Linus Bredberg och Martin Glimström Handledare ...
    • Lärarens roll i en-till-en projekt 

      Björnfot, Marcus; Matematik, IKT (2011)
      Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare inför att börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola som nyligen har infört en-till-en projekt. Vi ...
    • Lärares (o)kunskap om formativ bedömning - en kvalitativ innehållsanalys 

      Svensson, Elin; Engström, Rima; Hasselqvist, Nicolas (2013)
      Vårt syfte har varit att undersöka om formativ bedömning används av lärare i Sveriges skolor och hur lärare motiverar sitt val av bedömningsform. För att ta reda på det har vi gjort en kvalitativ innehållsanalys av fem ...
    • Lärares användning av IKT i undervisningen 

      Berglund, Stephan (2012)
      Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur lärare på en specifik skola använder IKT i sin undervisning. Huvudfrågorna är att beskriva hur lärarna där idag använder sig av IKT i sina klassrum, vad de anser om ...
    • Lärares arbete och bemötande av elever med beteendeproblem 

      Torgerson, Emelie; Hellberg, Johanna (2008)
      Sammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka vad lärare menar är utmärkande för elever med beteendeproblem samt hur de bemöter och arbetar didaktiskt med dessa elever i skolan. Vidare var syftet att granska olika utarbetade ...
    • Lärares bedömning av ekologiuppgifter 

      Sharo, Amaal; Strandh, Birgitta Andersson (2007)
      Sammanfattning Denna studie gäller lärares inställning och bedömning till ett antal uppgifter i ekologi. Syftet är att ta reda på i vilka sammanhang lärare tycker att de olika uppgifterna passar in i undervisningen. Den ...
    • Lärares erfarenheter av elevers loggboksarbete 

      Arrfors, Abeeda; Lundqvist, Maria (2009)
      Sammanfattning: I denna studie har vi gjort en ansats att analysera hur olika lärare inom de yrkesinriktade programmen; Barn- och fritidsprogrammet(BF) samt Handelsprogrammet(HP), erfar/använder sig av loggboken och hur ...
    • Lärares inställning till ämnet idrott och hälsa 

      Myllykoski, Sandra; Bergquist, Elin (2013)
      Syftet med denna undersökning är att ta reda på olika lärargruppers inställning till ämnet idrott och hälsa. Vår förhoppning är även att visa på ämnets väsentlighet i skolan och dess betydelse för elevernas framtid. ...
    • Lärares inställningar till robotar med empatiska förmågor i klassrummet 

      Kårelind, Linnea; Baban, Zheyar; Silvegren, Christina (2014)
      Studiens syfte har varit att undersöka lärares inställning till användning av en pedagogisk robot med empatiska förmågor i klassrummet. Till undersökningen har en specifik metod valts, ContraVision, vars avsikt är att ta ...
    • En lärares interaktion med sina elever, som inte längre finns där 

      Huss Walin, Ilona (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
      Detta examensarbete är ett nedslag mitt i arbetet med ett konstprojekt som i enkla drag innebär att jag filmar en lärares interaktion med sina elever och därefter i ett videoverk, med hjälp av en skådespelare rekonstruerar ...