• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares inställningar till robotar med empatiska förmågor i klassrummet

Abstract
Studiens syfte har varit att undersöka lärares inställning till användning av en pedagogisk robot med empatiska förmågor i klassrummet. Till undersökningen har en specifik metod valts, ContraVision, vars avsikt är att ta reda på användares inställning till en framtida teknologi genom att visa användarna två möjliga scenarier för den valda teknologin och på så sett få ett brett urval av synpunkter. I resultatet framgick det att respondenterna i undersökningen hade en god inställning och såg möjligheter framför faror med att använda en robot i klassrummet. Gällande ContraVision-‐metoden visade resultatet att den bidrog till fler synpunkter än om den inte hade använts, om än viss information uteblev då robotens kapacitet inte framkom tydligt. Studien har relevans i den form att dess resultat kommer att användas i vidare forskning om lärare och elevers synpunkter på robotar med empatiska förmågor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35918
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35918_1.pdf (2.292Mb)
Date
2014
Author
Kårelind, Linnea
Baban, Zheyar
Silvegren, Christina
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV