Läraren, läroplanen och läromedlen – en textanalys av läroböcker i fysik
Abstract
Sammanfattning
Syftet med den här textanalysen har varit att försöka underlätta förändringen mellan läroplaner hösten 011 för
grundskolelärare i fysik. En analys av i vilken utsträckning befintligt läromedel i fysik återspeglar det som den
nya kursplanen förmedlar. Som bakgrund presenteras vilka riksdagsbeslut som ligger till grund för den nya
läroplanen och den nya betygsskalan och en fördjupning i kursplanen för fysik från Lgr 11. Tidigare liknande
undersökningar har gjorts av skolverket, skolinspektionen och utomlands, några av dessa finns presenterade i
korthet. Det är ur de tidigare undersökningarna som min analys har sin utgångspunkt. Jag har använt mig av en
mall som tolkningsverktyg i analysen och granskat tre olika läromedel i relation till kursplanen. Samma mall
användes i en undersökning gjord på uppdrag av skolinspektionen. Tidigare undersökningar visar att läromedel i
fysik har dålig koppling till läroplanen. Det finns därför en anledning att forska vidare inom detta område.
Resultatet visar den nya kursplanen tydligt förmedlar vad som ska tas upp i undervisningen och ger i vissa fall
exempel på hur stoffet kan behandlas. Samma tydlighet återfinns inte i läromedlen. Ingen av de tre granskade
böckerna uppfyller helt och hållet de krav som återges i kursplanen. Två av tre läromedel har större delen av det
innehållsliga stoff som krävs men saknar uppmaningar till diskussion, information om källkritik och kopplingen
mellan naturvetenskap, teknik och samhällsutveckling (STS). Det tredje läromedlet har större brister i innehållet
men har flera bra exempel på diskussionsövningar och uppmanar eleven att söka information i ytterligare källor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Håkansson, Linda
Keywords
Textanalys
läromedelsanalys
läroplan
läromedel,
Language
sv