En lärares interaktion med sina elever, som inte längre finns där
Abstract
Detta examensarbete är ett nedslag mitt i arbetet med ett konstprojekt som i enkla drag innebär att jag
filmar en lärares interaktion med sina elever och därefter i ett videoverk, med hjälp av en skådespelare
rekonstruerar lärarens sociala interaktion fast utan elever som motspelare. Jag vill anta de utmaningar
som denna idé om gestaltningsmetod innebär ställt i relation till min intention om att i videoverket
uttrycka kontrasten: en ensam lärare som är upprymd av känslan av gemenskap och social interaktion
med sina elever (som inte finns där).
Utifrån ett utbildningsvetenskapligt perspektiv skulle man kunna jämföra min idé om
gestaltningsmetod med en livsvärldsfenomenologisk metodologi eftersom jag i min rekonstruktion av
lärarens lektionsarbete tar bort en förutsättning i lektionsarbetet - eleverna. Jag har därför valt att i
texten relatera arbetsprocessen med mitt videoprojekt utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv
på klassrumsobservation. Jag diskuterar i texten hur vi under arbetet med rekonstruktionen av lärarens
interaktion observerade olika förgivettaganden (som lärarens rörelsemönster, blickar eller
förhållningssätt till datorer i klassrummet). Dessa förgivettaganden handlar bl.a. om att vara i sin
kropp under lektionsarbetet som i sin tur är med och skapar en helhet: lärarens roll i relation till sina
elever, lärarens arbetssituation och syfte med sin lektion men också känslan av gemenskap som
genomsyrar den dokumenterade lektionen.
I samband med examensutställningen visar jag två olika videoverk som gestaltar samma
lektionsfragment. Videoverken visar hur långt jag har kommit hittills i genomförandet av min idé om
gestaltningsmetod i relation till min intention om vad jag vill uttrycka. De svårigheter men även
medgångar jag mötte, i min strävan att uppnå ett visst uttryck, utnyttjar jag för att i texten reflektera
kring en konstnärlig arbetsprocess och de utbildningsvetenskapliga och didaktiska reflektioner som det
har resulterat i.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Huss Walin, Ilona
Keywords
interaktion
konst
klassrumsobservation
lärare
elev
utbildningsvetenskap
livsvärldsfenomenologi
förgivettaganden
gestaltningsmetod
videoprojekt
skådespel
rörlig bild
arbetsprocess
didaktik
projektarbete
bild
Publication type
other
Language
swe