Läraren och teorier om lärande - En litteraturstudie
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur skrivprocessen i svenskämnet kan främjas med hjälp av ett
sociokulturellt perspektiv, respektive av ett hermeneutiskt synsätt. Studien ställer följande två frågor: Hur
kan språklärare främja skrivprocessen med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv? Kan en
hermeneutisk syn på lärande tillföra något till undervisningen om skrivprocessen?
Metod och material: Detta är en teoretiskt studie som är baserad på tidigare forskning. Mer specifikt kan
man säga att detta är en kvalitativ textanalys som bygger på en litteraturgenomgång. Litteratururvalet har
avgränsats till litteratur som används i lärarutbildningssammanhang, området som ska undersökas och
frågeställningarna.
Resultat: Resultatet visar att det finns flera teorier kring lärande som kan vara fruktbara i
språkundervisningen. Ett sociokulturellt perspektiv och ett hermeneutiskt synsätt innebär både möjligheter
och begränsningar när det gäller att relatera dem till undervisningen och skrivprocessen. När det gäller det
sociokulturella perspektiv kan synen att språklig utveckling sker genom social interaktion vara en
möjlighet, men den kan även innebära en begränsning eftersom interaktion måste ske mellan individer först
och sedan inom varje individ. Inom hermeneutiken ser man förförståelsen som central. I undervisningen
kan det innebära en möjlighet att man som lärare utgår från elevernas förförståelse, men synen kan också
vara begränsande eftersom varje individ har sin specifika förförståelse. Resultatet visar att det är relevant
för lärare att inspireras av olika lärandeteorier i undervisningen, och inte tro att det bara finns en rätt teori.
Lärandeteorier utgör en utgångspunkt för forskning, där fokus har skiftat under olika epoker. Inom
forskning arbetar man ofta med avgränsade och specifika frågor. När det gäller undervisning däremot
behöver lärare ha en öppenhet i fråga om lärandeteorierna. Detta innebär att forskare och lärare behöver ha
skilda perspektiv när det gäller lärandeteorier.
Betydelse för läraryrket: De perspektiv och teorier kring lärande som diskuteras i studien har haft stor
betydelse för undervisningen. Att undersöka och relatera dem till en specifik undervisningssituation kan
vara betydelsefullt för läraryrket, eftersom lärandeteorier är centrala för lärandet.
i
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Rizko, Christin
Keywords
skrivprocessen
lärandeteorier
sociokulturellt pe
Language
sv