Visar titlar:
Visas titlar 669-688 av 2331
-
Gaps in alignment. A cross-cultural research on intended and received curriculum in Sweden and Germany.
(2012)Bakgrund: TIMMS, PISA och andra internationalla undersökningar har varit viktiga för internationell jämförelse av undervisning och läroplaner. Men inom språkundervisningen saknas fortfarande stora internationellt jämförbara ... -
”Det gäller att vårda motivationen, inte döda den!” – en studie av hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik.
(2014)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik. Jag har tagit del av en nationell undersökning ... -
Gå ut för att lära in
(2011)Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är undersöka hur lärare knyter samman praktisk och teoretisk undervisning. Vårt andra syfte är att försöka få kunskap om hur lärare ser på elevers olika sätt att inhämta ny kunskap ... -
”En gång är en gång för mycket”: En studie om mobbning och kränkande särbehandlingar i förskolan.
(2011)Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare tänker och agerar kring mobbningsbegreppet. I studien har vi använt oss av kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av den sortens intervjuer ... -
"Det går att överleva utan lek men inte leva" En studie om pedagogers förhållningssätt till barn som inte leker
(2007)---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anledningen till att vi valt ta upp ämnet om barn som inte leker var att vi sett fall ute i verksamheten där ... -
Går kunskapssyn över?
(2010)Bakgrund I Sverige finns ungefär två och en halv miljon elever. Vad dessa ska lära sig i skolan och vilka krav som är rimliga att ställa på dem efter avslutade grundskolestudier är ett ämne som diskuteras flitigt. Skolan ... -
Gården förskolans stolthet - en textanalys av 19 förskolors Verksamhetspresentationer
(2010)Sammanfattning: Vi har valt att undersöka hur natur och barns utevistelse på förskolan presenteras i förskolors egna verksamhetspresentationer på Internet. Syftet med denna undersökning var att belysa hur natur och ... -
”Ge mig en mick och jag tar den som kleptomaner” för ”I don’t feel you som yoghurt”
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Syftet för denna uppsats är i bred mening att undersöka vad som kännetecknar modern, svensk rap. I synnerhet vill jag veta vad unga rappare själva framhåller som viktigt i sitt skrivande och framförande av rap. Frågan ... -
Gehörs- och musiklära i musikesteters vardag och skolgång
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Titel: Gehörs- och musiklära i musikesteters vardag och skolgång – intervjustudie om hur den gymnasiala kursen ”Gehörs- och musiklära” möter dagens musikesteter. Författare: Zrinko Culjak Termin och år: VT 2008 Kursansvarig ... -
Gehörsbaserad fiolundervisning
(2011)Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att ta reda på hur gehörsorienterade fiollärare på kulturskolan och i Suzukiundervisning ser på och använder sig av gehöret i undervisningen, samt hur de ser på relationen mellan ... -
Gehörsbaserad undervisning
(2009)Syftet med denna uppsats var att undersöka förekomsten, uppfattningen och det eventuella behovet av mer gehörsbaserad undervisning. Undersökningen omfattade enbart det musikestetiska programmet. Vi genomförde undersökningen ... -
Gemensam litteraturläsning och boksamtal
(2011)Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka några lärares och bibliotekariers uppfattning om vilka funktioner och begränsningar de ser med gemensam litteraturläsning och boksamtal i skolans tidigare ... -
Gemensamma erfarenheter - en kvalitativ studie om möjligheterna att synliggöra strävansmålen för svenska och matematik.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets art: Examensarbete, 10 p Kurs: LAU 350 Titel: Gemensamma erfarenheter - en kvalitativ studie om möjligheterna att synliggöra strävansmålen för svenska och matematik. Antal sidor: 34 Författare: Åsa Karlsson, ... -
Genom duet till ett jag. Om interaktioner och relationer mellan lärare och elev
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Skolans kultur har genomgått en förändring, från lydighetskultur till att präglas av "mjukare" demokratiska värden, vilket minskat lärarnas givna auktoritet. Skolan har gått från att vara regelstryd till att bli målstyrd, ... -
Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse
(2007)Syftet med studien var att undersöka hur förskolelärare såg på betydelsen av att ha kunskap om genus. Frågeställningarna var: Hur ser pedagoger i förskolan på utbildning i genus? Vilken betydelse tycker pedagoger genuskunskap ... -
Genus och konflikthantering i skolan. Hur konflikter hanteras och betydelsen av genus i konfliktsituationer.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets titel Genus och konflikthantering i skolan. Hur konflikter hanteras och betydelsen av genus i konfliktsituationer. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet Sidantal ... -
Genus och maktstrukturer i klassrummet – En studie om relationer mellan pedagoger och elever i gymnasieskolan.
(2011)Målet med skolans jämställdhetsarbete är att flickor och pojkar skall få samma möjligheter och få en likvärdig utbildning. Jämställdhetsarbetet handlar om att bryta traditioner, attityder och ifrågasätta normer. Tidigare ... -
Genus ur ett samhällsperspektiv – en studie om barnlitteratur och att bryta eller byta könsroller
(2010)Sammanfattning: Syftet med mitt arbete har varit att diskutera och problematisera om effektivt jämställdhetsarbete handlar om att byta eller bryta stereotypa könsroller. Jag har utgått ifrån läroplaner och andra policydokument ... -
Genuskonstruktion i tio texter hämtade ur två läromedel avsedda för gymnasieskolans kurs, Engelska A
(2007)Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka en del av vad den svenska skolan legitimerar i tankar om manlighet och kvinnlighet. I studien görs en kvalitativ textanalys av tio texter från två läroböcker avsedda för ... -
Genusmedvetenhet i förskolans och skolans vardag
(2008)Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med vår studie är att undersöka om en ökad teoretisk medvetenhet kring genusfrågor, påverkar det praktiska arbetet avseende genus och jämställdhet i skola och förskola. Vi kommer att ...