Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 689-708 of 2331
-
Genusperspektiv i skolan- en studie om några lärares och elevers uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete.
(2012)Syftet med denna uppsats har varit att få en förståelse för hur några elever och lärare uppfattar genuskodade beteendemönster och ifall de eventuellt tror att de behöver förändras och i såfall på vilket sätt. Jag ville ... -
Genusrelaterat arbete- en del av skolans verksamhet? - En intervjustudie kring rektorers syn på genusfrågor
(2013)Sammanfattning Av våra erfarenheter att döma får genusfrågan liten plats i skolans verksamhet idag, trots att läroplanen föreskriver ett arbete med detta. Vårt syfte med denna rapport är därför att belysa hur och i vilken ... -
Geocaching för att nå lärandemålen inom So-ämnen
(2014)Detta arbete syftar till att ta reda på om Geocaching som aktivitet i skolan kan hjälpa elever i låg- och mellanstadiet att uppnå kunskapskraven för So-ämnen som finns angivna i Läroplanen för grundskola, förskoleklass och ... -
Geometriundervisning - En intervjustudie med sju lärare om deras uppfattningar av elevers lärande i geometri
(2009)Sammanfattning Syfte och huvudfrågor Vårt syfte är att undersöka hur en grupp lärare på samma skola uppfattar geometriundervisning och vilken vikt de fäster på olika aspekter gällande kunskapsinhämtning för elever i de ... -
Ger kontinuerlig läsning och lässtrategier hos barn förbättrad läsförståelse och förbättrade studieresultat? – Resultat från en undersökning av ett läsprojekt i grundskolan.
(2010)Syftet och huvudfrågan med examensarbetet är att se om det finns tendenser, vilka pekar på att elevers kontinuerliga läsning tillsammans med lässtrategier, ger förbättrade resultat vad gäller läsförståelse och i förlängningen ... -
Ges alla en ärlig chans att finna sin sångröst? - Om röstlägets betydelse i förskolans sångstund.
(2009)Syfte, I vår undersökning vill vi ta reda på om barn främjas av att sjunga i ett för barn anpassat röstläge, gentemot i ett röstläge anpassat efter en vuxen persons förutsättningar. För att konkretisera vårt syfte har vi ... -
Giraffspråket och förskolan. En kvalitativ studie av kulturskoleprojektet Kontaktskapande Kommunikation i Stenungsund
(2007)Vårt intresse för konflikthantering har växt fram allt eftersom under lärarutbildningen. Dessvärre delade vi båda känslan av att inte ha tillräckligt med kunskaper i ämnet för att känna oss trygga i vår framtida yrkesroll. ... -
Giraffspråket – ett pedagogiskt förhållningssätt i för- och grundskolan
(2014)Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på och arbete med Giraffspråket utifrån vår huvudfråga: -Vad innebär Giraffspråket? -Hur tillämpas Giraffspråket i den dagliga pedagogiska verksamheten? -Vad ... -
Gitarrist nu, inte sedan! Utveckling av läromedel för gitarr
(2008)Köerna till kulturskolans gitarrlärare är långa. Många elever som vill lära sig att spela gitarr väljer därför att gå sin egen väg genom att försöka lära sig själva. För att få ut mesta möjligt av sina självstudier gäller ... -
”De gjorde aldrig något intressant” En uppsats om kvinnans plats i läroböcker i historia för grundskolans senare del
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)När jag förra terminen var ute på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på en högstadieskola så tog jag under en halvklasslektion tillfället i akt att diskutera kvinnors plats i läroböcker i historia. Jag frågade först ... -
Glad och framåt, eller tystlåten och tillbakadragen? Lärares tankar angående positiv självbild.
(2010)Syftet med denna undersökning var att undersöka Idrott- och hälsalärares syn på strävansmålet att utveckla elevers positiva självbild, samt om och hur det integreras i undervisningen. De frågeställningar jag utgått från ... -
”Glädje, samhörighet… viss del galenskap”. Förskolepedagogers förhållningssätt till musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet.
(2011)Syftet med detta arbete är att studera musikinriktade förskolor och synliggöra hur pedagogerna tänker kring och arbetar med musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet. För att besvara vår frågeställning ställer ... -
Global warning? Never heard of it...
(2009)Purpose The aim of this Minor Field study is to illuminate the South African learners’ understanding of global warming and how the learners’ context affects his/her knowledge. Central questions in this study are: - How ... -
Den globala läraren – en kvantitativ undersökning av lärarstudenters attityder till VFU utomlands vid Göteborgs universitet
(2014)Internationalisering är ett begrepp som under 000-talet fått allt större plats i det offentliga rummet. På senaste tiden har allt fler universitet runt om i landet satsat mycket på att just internationalisera utbildningen ... -
”Go for it” – En studie om grundskoleelevers tankar kring drama i undervisningen
(2011)Sammanfattning: Syftet med vår undersökning var att utifrån ett elevperspektiv se till hur drama upplevs i undervisningen. Vi utgick ifrån frågeställningarna: Vilka erfarenheter har elever av drama i undervisningen? Hur ... -
Den ”goda” skolan – en ansats till en denaturalisering av meningen med särskolan
(2012)Sammanfattning: Denna uppsats inleddes med en enkel fråga: Vad blir man i särskolan? Med bakgrund i den senaste tidens kritik mot att särskolans uppdrag till för stor del definieras av omsorg och vård syftar studien till ... -
"Den gode lärarens" förutsättningar och ansvar : En studie om de lärarfackliga medlemstidningarnas bild av lärares förutsättningar, villkor och ansvar
(2009)Syftet med föreliggande uppsats är att diskutera föreställningar om "den gode läraren" och vilka förutsättningar som krävs för att dessa visioner ska kunna realiseras. Hur har föreställningar om "den gode läraren" samt ... -
Godkänt eller inte godkänt? Lärares och elevers tankar kring vad det är som brister när en elev inte klarar målen för godkänt i engelska och matematik i åk 9
(2008)Sammanfattning Syftet med vår studie har varit att undersöka vad det är som brister när en elev inte får godkänt i engelska eller matematik från grundskolan. Det är avgångsbetyget i årskurs 9 som vi har fokuserat vår ... -
Gömda barns rätt till utbildning
(2010)Syfte Syftet med detta arbete är att undersöka varför det är viktigt för de gömda barnen att gå i skolan, samt vilka hinder det finns som försvårar de gömda barnens skolgång. Huvudfråga En av mina huvudfrågor är hur de ... -
”Gör man det bara teoretiskt så kommer det bara vara teoretiskt” – En kvalitativ undersökning om elevers och lärares syn på ämnet Gehörs- och musiklära på gymnasiet
(2012)Sammanfattning Den här studiens övergripande syfte är att undersöka hur lärare och elever upplever ämnet Gehörs- och musiklära (Ge/Mu) i gymnasiet och vad undervisningen i ämnet genererar för kunskaper, samt att ...