Går kunskapssyn över?
Abstract
Bakgrund
I Sverige finns ungefär två och en halv miljon elever. Vad dessa ska lära sig i skolan och vilka krav
som är rimliga att ställa på dem efter avslutade grundskolestudier är ett ämne som diskuteras flitigt.
Skolan har sedan länge ett uttalat kunskapsuppdrag som tillsammans med ett fostrans- och
demokratiuppdrag under de senaste decennierna vuxit sig allt starkare. Det finns självfallet en inte
obetydlig politisk fördel i vara den som definierar vilken kunskap som är viktig i skolan. Kanske är
det därför som vi ofta låter bli att fråga: Hur ser elever på skolans kunskapssyn?
Syfte
Syftet är att studera grundskoleelevers uppfattning av skolans kunskapssyn. Jag vill också
undersöka om och i så fall hur de elevers uppfattningar kan variera före och efter planerade
skolövergångar.
Frågeställningar
1. Hur kan elever uppleva skolans kunskapssyn?
. Hur kan elever uppfatta sitt egna inflytande i skapandet av skolans kunskapssyn?
3. Upplevs elevers kunskapssynen förändras vid planerade skolövergångar?
Metod
En kvalitativ metod bestående av gruppintervjuer användes. Totalt intervjuades tolv elever i skolår
fem och tolv elever i skolår sju. Informanterna antingen står inför eller har nyligen genomgått en
planerad skolövergång inom ett och samma utbildningsområde.
Resultat
Jag har funnit att det finns en stor variation i hur elever i grundskolan uppfattar skolans
kunskapssyn. Ur de gruppintervjuer jag har genomfört har jag upptäckt ett mönster med tre
övergripande varianter av uppfattningar: att skolan är till för att förbereda eleverna inför kommande
utbildningar och framtida yrkesval, att skolan är en förberedelse för vuxenlivet och att skolan är en
arena för personlig utveckling. Detta är tre grupper med olika uppfattningar av skolans syfte och i
förlängningen även skolans kunskapssyn. Utöver de tre övergripande typer av uppfattningar har jag
märkt att informanternas uppfattningar av elevinflytande följer andra mönster. Dels finns
önskningar om inflytande som baseras på någon typ av konflikt och dels finns önskningar om
inflytande (primärt över didaktiska beslut) som inte tar sin utgång i någon typ av konflikt.
Sida
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Keywords
Kunskapssyn
planerade skolövergångar
elevinflyta
Language
sv